Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

IAB Europa om EU-förslaget: "Skadar annonsaffären"

Publicerad: 11 Januari 2017, 13:10
Uppdaterad: 12 Januari 2017, 09:48

IAB Europa är starkt kritiska till EU-kommissionens förslag på en uppdatering av ePrivacy-direktivet, som man menar skadar annonsaffärsmodellen. Axel Tandberg, jurist på Swedma, är inte fullt så negativ.


Ämnen i artikeln:

EU

Nätjättarnas meddelande- och mejltjänster ska regleras hårdare, det är en punkt i EU-kommissionens förslag när det så kallade ePrivacy-direktivet ska uppdateras. Något som Dagens Media skrev om igår 10 januari.

Enligt förslaget försvinner även kravet på att enskilda sajter ska fråga besökarna om de tillåter att cookies placeras i datorn.

Ett sådant godkännande ska istället regleras i sekretessinställningarna för exempelvis webbläsare. Tanken är att det ska "centralisera" samtycket till cookies.

Genom ett centraliserat godkännande gör det att publicister kan ta bort cookie-bannersen på sina webbsidor och därmed spara in pengar, menar kommissionen.

Däremot kan det innebära att det blir svårare för annonsörer – som använder sig av riktade annonser – att få samtycke till detta om ett stort antal istället väljer att "avvisa tredjepartscookies" i sina grundinställningar.

Det är något som bland annat IAB Europa är starkt kritiska till. 

"Skadar annonsaffärsmodellen"

IAB Europa är "bestört" över det nya förslaget och har sedan start arbetat för att skrota direktivet helt och hållet då de menar att direktivet är onödigt och föråldrat.

Det nya förslaget "skadar annonsaffärsmodellen", skriver man i ett pressmeddelande som kommenterar det nya förslaget.  

Om personer skulle välja att blockera cookies från tredje part i webbläsar-inställningarna menar IAB att användare i större utsträckning måste hantera förfrågningar om samtycke från olika webbsidor.

”Människor som trodde cookie-banners var störande, kommer bli besvikna av att höra att det inte kommer bli bättre”, skriver IAB Europa i sin kommentar.

"Ett tvåeggat svärd"

Axel Tandberg, jurist på Swedma, är inte lika kritisk till förslaget om att inställningarna för cookies ska göras varje gång en person öppnar en ny webbläsare.

Han ser det som positivt att varje individ måste välja sina inställningar.

Axel Tandberg, jurist på Swedma, är inte lika kritisk till förslaget om att inställningarna för cookies ska göras varje gång en person öppnar en ny webbläsare. Han ser det som positivt att varje individ måste välja sina inställningar.

– Genom att man tvingas att välja "cookie-nivå" varje gång man öppnar en ny webbläsare bidrar det till en bättre förståelse kring cookies. Jag ser det som en fördel att webbläsare kommer kunna bli bättre på att informera individen om hur cookies faktiskt hjälper till att förbättra individens surfupplevelse, säger han och fortsätter:

– IAB ser frågan ur ett "worst case scenario", att ett stort antal skulle förbjuda cookies i webbläsar-inställningen och sedan få massa förfrågningar om samtycke från webbsidor. Men det är ett tvåeggat svärd, jag tror att det är bra med mer information och förståelse.

Innan det nya förslaget kan bli verklighet måste det godkännas av både det europeiska parlamentet och det europeiska rådet.

OM DIREKTIVET:

Direktivets grundsyfte är att reglera hanteringen av personuppgifter och integritetsskydd inom sektorn för elektronisk kommunikation.

Anledningen till att man inom EU vill uppdatera direktivet är att det ska bli bättre anpassat efter digitaliseringen. Det uttalade syftet med direktivet från EU:s sida är att man vill stärka konsumenternas förtroende för onlinetjänster.

Direktivet är kanske mest känt som ”cookie-direktivet” då det reglerar hur så kallade cookies får användas. Som det ser ut idag måste en person som går in på en sida som använder sig av cookies få information om att webbplatsen använder sig av det och i vilket syfte.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.