Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medier

Högtrycket för radio fortsätter

Publicerad: 10 oktober 2017, 07:37
Uppdaterad: 10 oktober 2017, 08:26

Medieinvesteringarna visar att radio, dagspress för landsort och utomhus- och trafikreklam gick allra bäst under september.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Medieinvesteringarna under september månad ökade med 2,7 procent, jämfört med motsvarande siffra för månaden under 2016.

Det innebär att medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, i år sammanlagt ökat med 3,6 procent. Vilket motsvarar en ökning på omkring 360 miljoner kronor.

Månadens stora vinnare blev radio, dagspress för landsort, sök, bio och utomhus- och trafikreklam. Radio gick starkast med en tillväxt på 20 procent och är även den kategori som, sett över hela året, ökat mest. Mediekategorin var också sommarens stora vinnare, enligt Mediebyråbarometern.

Även tv hade en stark månad. Men septemberökningen bör tas i beaktning mot en relativt svag månad 2016, menar Jochum Forsell, vice vd på IUM.

– Trots det får tv anses gå mycket bra, med slutsålda kanaler och höjda priser som kompenserar den fallande PUT:en. Konflikten mellan Discovery Networks och Com Hem syns inte till i siffrorna för september, dock kan de komma att synas i oktober om Discovery Networks tvingas kreditera de underleveranser som konflikten innebär.

I augusti backade däremot tv med 23,5 procent.

Tillväxten har stannat av

Dagspress storstad var den mediekategori som hade det tuffast med en negativ tillväxt på 23,7 procent. Kategorin har tappat mest under året med sammanlagt backat med 21,2 procent. Utöver det tappade även dagspress kväll, DR- och Annonsblad, populärpress, fackpress och internet under månaden.

– Högkonjunkturen på marknaden håller i sig, efterfrågan ökar och priserna stiger. Men, noterbart är att medieköpen i de digitala kanalerna i princip ligger stilla. Den kraftiga tillväxt som digitala medier har upplevt under tio års tid har sedan ett år tillbaka mattats av, och september bekräftar detta faktum, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Totalt förmedlades under september drygt 1,3 miljarder kronor.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.