Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är Youtubes nya stränga regler

Google ser över sitt partnerskapsprogram efter en stormig höst: "Det stod klart att standarden behövde höjas".

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Januari 2018, 09:13
Uppdaterad: 17 Januari 2018, 09:13

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Youtube lanserar nya stikta regler för partners. Foto: Janne Næss

Google hamnade i blåsväder i höstas, efter att en ny typ av filmer upptäckts på Youtube. Filmernas avsikt var att locka barn att titta – och  tog under uppspelningens gång en obehaglig och barnovänlig vändning. Filmerna var ett sätt för upphovsmännen att komma åt annonspengar. Barnvideor kan ha väldigt hög räckvidd, och är en lukrativ affär.

För att lugna sina annonsörer träder Google nu till verket med en strategi för att stoppa den här typen av olämpligt innehåll. Från och med idag, den 17 januari, kommer plattformen att manuellt granska innehåll som hamnar under kategorin ”preffered content”, på Youtube, rapporterar Engadget.

De filmklipp som hamnar inom ovannämnda kategori är på grund av räckvidden attraktiv för annonsörer, och genererar på så vis också betydligt mer pengar till innehållsskaparna.

Vloggaren Paul Logan, som gjorde sig känd utanför sin målgrupp  med det hårt kritiserade videklippet från den japanska ”självmordsskogen” Aokigahara – kastades som exempel ut från kategorin ”preffered content”, efter sitt misstag.

Med start i dag måste contentskapare dessutom ha över 1000 prenumeranter och en tittartid på över 4000 timmar det senaste året, för att tjäna pengar på sitt innehåll. Hamnar man under gränsen utesluts man från Youtubes partnersskapsprogram. De nya strikta reglerna börjar gälla de 20 februari för de som redan är en del av plattformens partnersamarbete – och möter de inte kraven månaden efter, så åker de ut.

Google säger i ett uttalande att de kommit fram till de nya reglerna efter grundliga analyser och samtal med innehållsskapare.

”Det står klart sedan några månader tillbaka att partnerskapsprogrammets standard behövde höjas”, säger Google i uttalandet.

Ämnen i artikeln:

YoutubeGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.