Här är Sveriges mest överrapporterade ämnen

2017-12-05 14:51  

Det skrivs för mycket om sport och för lite om familj och karriär. Samtidigt kan publicisterna korrigera obalansen genom att ändra sättet de skriver på – det enligt en ny underöskning från Strossle.

Den svenska medierapporteringen exkluderar många läsare, vilket leder till att läsarna begränsas i sitt informationsintag. Det visar medie- och teknikföretaget Strossles analys av 150 000 artiklar från svenska mediehus.

I analysen har Strossle kunnat se att framför allt rapporteringen av sportnyheter har varit överdriven i förhållande till dess läsarbas.

Sportartiklar utgjorde 12,5 procent av antalet artiklar i en av de analyserade tidningarna, men upptog bara 3,5 procent av läsningen.

Anledningen till detta tror Strossles Sverigechef Anna Holmquist bygger just på exkludering av läsaren, snarare än inkludering.

– Om man lyckas skriva utifrån flera perspektiv kan man nå fler läsare. Kit har bland annat satsat på att bredda bevakningen för sport och hitta alternativa vinklar. De har en läsarfördelning mellan män och kvinnor på 50/50, säger Anna Holmquist till Dagens Media och fortsätter:

– Det kan såklart gälla för andra områden också, men exkluderar man utifrån kön, etnicitet eller samhällsklass begränsas ju det läsarantalet. Det handlar mer om att tidningarna kan lära sig skriva på ett annat sätt för att öka sin läsarbas.

Exempelvis har sportjournalistiken traditionellt riktat in sig på en specifik grupp av män. Det är först på senare år som det över huvud taget börjat rapporteras kring exempelvis damfotboll.

Men kan det inte bli så att medierna bara publicerar nyheter som folk vill ta del av, istället för vad folk bör ta del av?

– Jag tror det är jätteviktigt att man som journalist gör sin bedömning. Jag tror inte man ska sluta att skriva om vissa ämnen, utan snarare bredda sig för att få in fler läsare. Inkludera istället för att exkludera, och inte sluta rapportera om vissa saker. Medierna måste ständigt bredda och utveckla sig, och titta på hur man ska få fler låsare. Så analysen är snarare ett verktyg i den andan.

Strossle har funnits i fyra år men hunnit etablera sig i elva olika länder. I Sverige jobbar de med några av de allra största bolagen, såsom Aller Media, Stampen och Egmont. I ett samarbete med över 200 sajter har de sedan verksamhetens början ökat kraftigt – och det är inom dessa sajter som de grundar sin analys på.

Slutsatser ur analysen:

• De sex mest överproducerade ämnena är privatekonomi, shopping, religion, näringsliv, resor och sport.

• De sex mest underproducerade ämnena är familj, träning & hälsa, mat & dryck, motor, karriär samt teknik & datorer.

• Över- och underproduktion skulle kunna förklaras av att vissa ämnen är mer prestigefyllda än andra.

• Över- och underproduktion måste inte nödvändigtvis betyda att det ska skrivas mer eller mindre om ett ämne. Det kan istället handla om att utformning och målgrupp bör förändras, vilket en publicist som Kit är ett bra exempel på.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt