Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Här är svenskarnas medievanor

Instagram uppvisar rekordsiffror och Snapchat minskar bland de yngsta tjejerna, visar rapporten "Svenskarna och internet".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Oktober 2018, 06:37
Uppdaterad: 03 Oktober 2018, 06:38

Ämnen i artikeln:

Svenskarna och internetFacebook

Foto: Flickr

Varje år släpper Internetstiftelsen rapporten "Svenskarna och internet", en rapport som redogör för våra digitala vanor och hur vi använder internet.

Facebook fortsätter att öka i användning totalt sett, rapporterar Breakit. I år ökade plattformen med två procentenheter totalt i alla ålderskategorier. Tillväxten för plattformen har dock stått still i åldrarna 16-35 år.

När det kommer till den dagliga användningen så har däremot användandet rasat i flera åldersgrupper. På sex år har det dagliga användandet minskat från 68 procent till 16 procent i den yngsta åldersgruppen. De som står för ökningen är istället de över 55 år.

De som använder Facebook flitigast är de i åldrarna 26-35 år.

Facebook-ägda Instagram presterar desto bättre och uppvisar en rekordökning i dagligt användande – från 31 procent till 38 procent.

Konkurrenten Snapchat fortsätter att dra till sig främst en yngre målgrupp. Nytt är att den dagliga användningen minskar bland de yngsta tjejerna medan den ökar kraftigt bland killar. Totalt sett är ökningen för Snapchat liten.

"Svenskarna och internet" visar även att tablå-tv är ohotad störst, skriver Breakit. Men bryter man ned tittandet på daglig nivå ser siffrorna annorlunda ut. Rapporten visar att linjär-tv börjar falla, att Youtube börjat stanna upp i tillväxttakt samt att Netflix dominerar och är större än alla andra playtjänster.

Fortfarande är det dock så att tittandet varierar stort i olika ålderskategorier. Youtube är jätten när det kommer till tv digitalt då alla upp till 45 år tittar på Youtube.

Intressant är att det går att se en klar betalningsvilja hos yngre.

Rapporten visar även att poddlyssnandet växer – men inte på bekostnad av radiolyssnandet via nätet eller appar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.