Här är medierna svenskarna inte klarar sig utan på semestern

Sociala medier och nyhetssajter ett måste för många under semestern. Bild: Shutterstock

Tre av tio säger att de inte klarar sig utan sociala medier under semestern, enligt en ny undersökning från Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Många svenskar har nyligen gått, eller går närmaste dagarna på semester. En tid för avkoppling och resa – och nätsurfande. Enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer, genomförd av Novus, svarar nämligen tre av tio (31 procent) att de inte klarar sig utan sociala medier, såsom Facebook, under semestern.

Nästan lika högt rankas nyhetssajter (30 procent) samt vädersajter (26 procent).

Framförallt är det de yngre, 18-29 år, som inte kan vara utan sociala medier (52 procent), liksom boende i Norrland (42 procent). Stockholmarna är däremot de mest störst behov för nyhetssajter (39 procent).

– Sociala medier har blivit en stor del av vårt dagliga liv, vilket vi inte är villiga att lägga åt sidan under semestern. Likaså tycks suget efter nyheter hålla i sig även under ens lediga tid, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Jobbmailen som många i dag har med sig i mobilen hamnar längre ned på listan – åtta procent säger sig inte kunna vara utan denna på semestern. Lika många procent av rösterna får podcasts, följt av köp- och sälj-sajter.

Dagstidning/print-tidning hamnar näst längst ned på prioriteringslistan, en procentenhet mer än bostadssajter.

Vilken/vilka av följande kan du inte vara utan under semestern?

Sociala medier: 31 procent

Nyhetssajt: 30 procent

Vädersajt: 26 procent

Musiktjänst: 23 procent

Nyhetssändning: TV 12 procent

Filmtjänst: 11 procent

Nyhetssändning radio: 9 procent

Jobbrelaterad mail: 8 procent

Podcast: 8 procent

Köp-och sälj-sajt: 5 procent

Print-tidning: 3 procent

Bostadssajt: 2 procent

Ingen: 22 procent

Vet ej: 7 procent

Om undersökningen: Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1045 intervjuer genomförts under perioden 4-10 maj 2017. Deltagfrekvensen är 60 procent. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-07-10 07.17Uppdaterad 2017-07-10 07.22

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: