Gå direkt till textinnehållet

Här är medieorden som slog igenom 2017

Med på listan finns många exempel på nyord som har sitt ursprung i den samhällsdebatt som pågått under året, såsom "fejkade nyheter" och "alternativa fakta". Bild: Flickr

"Alternativa fakta", "viralgranska" och "klickfarm" är några av de medieord som tar plats på Språkrådets och Språktidningens nyordlista för 2017.

Idag den 27 december publicerar Språkrådet och Språktidningen sin årliga nyordslista, som innehåller 38 ord som etablerat sig i svenskan under 2017.

För första gången finns en hashtagg med i listan, och det är föga förvånande #metoo som intar platsen.

– Hashtaggar är ett slags budskapsförmedlande uttryck som växt sig starkare de senaste åren. Ett ord med liknande bakgrund är  knäprotest, som går tillbaka på #takeaknee, en hashtagg som handlar om rasism mot svarta i USA, säger Ola Karlsson, nyordsredaktör på Språkrådet, till Språktidningen.

Med på listan finns många exempel på nyord som har sitt ursprung i den samhällsdebatt som pågått under året. "Fejkade nyheter", "alternativa fakta" är ett nytt ord på listan, och presenteras som ett bregrepp för "uppgifter som presenteras som fakta trots att de står i strid med vad som kan utläsas av det informationsunderlag som finns".

Begreppet fick stor uppmärksamhet när president Donald Trumps rådgivare Kellyanne Conway hävdade att Vita husets presschef erbjöd "alternativa fakta" i en intervju rörande publikstorleken på Trumps president­installation.

Relaterat till det finns nykomlingen "viralgranska", som innebär att källkritiskt granska uppgifter som sprids snabbt på nätet.

Även ordet "blockkedja" – i mediebranschen mer känt som "blockchain" – tar plats på nyordlistan.

Blockkedjetekniken utvecklades först som en central del av den digitala valutan bitcoin. Att exakt förklara hur blockchain fungerar är komplext, men förenklat kan det beskrivas som en decentraliserad och transparent databas av information. Informationen som läggs i en blockchain kan aldrig ändras eller modifieras utan att alla andra parter i systemet har godkänt det. Blockchain har enligt många bedömare potential att förändra bland annat den digitala marknadsföringsbranschen radikalt.

Ett annat nytt medieord på listan är "klickfarm", som beskrivs som en grupp med personer som får betalt för att systematiskt klicka på annonser på nätet för att generera intäkter till uppdragsgivaren.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2017-12-27 09.54Uppdaterad 2017-12-27 09.59

Dela artikeln: