Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Här är de populäraste varumärkena bland unga

Publicerad: 24 September 2018, 04:00
Uppdaterad: 4 Oktober 2018, 12:05

"The crown", en av Netflix populära originalproduktioner.

Netflix toppar listan över de varumärken det pratas bäst om bland unga, enligt en undersökning från Yougov.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Yougov har undersökt vilka varumärken som ger mest "word of mouth"-värde bland unga i åldrarna 18-34 år.

Toppar listan gör streamingjätten Netflix, där drygt varje tredje person har sett eller hört något positivt om varumärket i samtal, online eller via sociala medier.

På andra plats kvalar Swish in med ett värde på 67,0 medan Facebook hamnar på en tredje plats. I topp-listan återfinns även svenska varumärken så som Volvo, Ica, Marabou, Ikea och uppstickaren Oatly.

Marabou är det varumärke som ökar sitt word-of-mouth-värde.

Marabou har ökat sitt word of mouth-värde med 9,9 procentenheter under de senaste 12 månaderna jämfört med samma period år 2016-2017. Det är också det varumärke som ökat mest bland 18-34-åringar.

Marabou har blivit mer omtalat bland unga sedan september, det i direkt samband med lansering av den nya produkten Marabou Kex och kampanjer i Snapchat under påsken.

Volkswagens varumärken fick sig en ordentlig törne när skandalen om bilarnas dieselutsläpp avslöjades i media runt 2015 och 2016. Ökningen som syns i tabellen är en klar återhämtning för varumärket.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.