Här är de populäraste varumärkena bland unga

"The crown", en av Netflix populära originalproduktioner.

Netflix toppar listan över de varumärken det pratas bäst om bland unga, enligt en undersökning från Yougov.

Yougov har undersökt vilka varumärken som ger mest "word of mouth"-värde bland unga i åldrarna 18-34 år.

Toppar listan gör streamingjätten Netflix, där drygt varje tredje person har sett eller hört något positivt om varumärket i samtal, online eller via sociala medier.

På andra plats kvalar Swish in med ett värde på 67,0 medan Facebook hamnar på en tredje plats. I topp-listan återfinns även svenska varumärken så som Volvo, Ica, Marabou, Ikea och uppstickaren Oatly.

Marabou är det varumärke som ökar sitt word-of-mouth-värde.

Marabou har ökat sitt word of mouth-värde med 9,9 procentenheter under de senaste 12 månaderna jämfört med samma period år 2016-2017. Det är också det varumärke som ökat mest bland 18-34-åringar.

Marabou har blivit mer omtalat bland unga sedan september, det i direkt samband med lansering av den nya produkten Marabou Kex och kampanjer i Snapchat under påsken.

Volkswagens varumärken fick sig en ordentlig törne när skandalen om bilarnas dieselutsläpp avslöjades i media runt 2015 och 2016. Ökningen som syns i tabellen är en klar återhämtning för varumärket.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-09-24 04.00Uppdaterad 2018-10-04 12.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: