Här är de nominerade till Tidskriftspriset

2018-10-05 14:05  
Breakits redaktion.

Filter, Kit och Breakit är några av de som kan knipa priser på Tidskriftsgalan i november.

Den 7 november går tidskriftsdagen — och på kvällen Tidskriftsgalan — av stapeln. I år kommer priser inom 14 kategorier att delas ut. Den första omgången av nominerade offentliggjordes i slutet av september, däribland de nominerade i kategorierna Årets journalist, AD och Tidskriftsevent. Läs om de tidigare nomineringarna här.

– I den andra omgången nominerade till Tidskriftspriset ryms branschens framtid och förnyelse på många sätt. Utmärkta och framstående representanter för de tryckta tidskrifterna skiner också ikapp. Det är extra kul att så många uppmärksammat den nya kategorin Årets Grepp - här finns spännande exempel på innovationskraften i vår bransch, kommenterar Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.

Här är andra omgången av nominerade till Tidskriftspriset:

Årets Grepp

Baaam & SvD Valet 2018

Genom en otippad allians tog nystartade Baam ett grepp om den politiska journalistiken för en ung kvinnlig målgrupp. Tillsammans med rutinerade Svenska Dagbladet bildades en gemensam redaktion, ett nytt formspråk skapades och journalistiken vitaliserades.

Breakits influencergranskning

Ett nischat ämne, en relevant granskning och ett effektivt dagboksformat. Genom att själva bli en del av fenomenet tar Breakit ett nytt grepp och visar hur enkelt det är att fejka en Instagram-stjärna och hur den nya digitala ekonomin fungerar i praktiken.

Kommunalarbetarens Novellbok ”Det här får de inte på banken”

För att med ett enkelt men begåvat grepp med stark lyskraft, ha synliggjort olika hjältar. En bok som för läsaren rakt in i vardagens utmaningar vid dödens sida på neurokirurgen, bland ponnyungar på ridskolan och in i bussgaraget på Södermalm.

Tidningen Lantmannens maltkornsmästare

Här är greppet som fått korn på vad som händer på fältet. Lantmännens tävling lyckades lyfta en undanskymd gröda och engagera läsare, annonsörer, redaktion och experter. Sommartorkan var en utmaning, men idén har alla förutsättningar att växa.

 

Årets Mediesäljare

Ida Antebro, Aller media

En talangfull säljare som lyckats med bedriften att leverera koncept med levande varumärken integrerade i förlagets alla kanaler. Personen har genom tålamod, energi, kunskap och fantasi levererat högt över sin budget.

Anna Hansson, KIT

Hon är en trovärdig, trygg och leveranssäker lagspelare som med ett högt engagemang parat med gedigen erfarenhet alltid sätter kundens bästa i fokus. En fullvärdig konsult med ett brett spektra kunder, proffsig uti fingerspetsarna och uppskattad av såväl kunder som mediebyråer.

Joakim Lind, Bonnier Magazines & Brands

Genom att kombinera affärsmannaskap med kreativitet och dessutom agera som en verklig teambuilder, har denna säljare byggt upp ett unikt förtroende hos sina kunder när det gäller att skapa långsiktiga och integrerade konceptaffärer.

Alex Simonsson, Allt om Husvagn & Camping, SB Media

En duktig, självgående och driven säljare som har imponerat genom bedriften att ha lyckats vända försäljningssiffrorna för en väldigt nischad produkt och målgrupp. Helt enkelt en stjärna.

 

Årets Omslag

Damernas Värld nr 7 2018

Varför krångla till det när klassisk estetik, grafisk lekfullhet och skön balans kan räcka långt. En färgklick som stack ut i hyllan och markant lyckades öka intresset hos en mycket svårflirtad målgrupp.

Fokus nr 19 2018

Med kraftfullt uttryck och fyndig rubrik bryter tidningen ett tabu. På 1 sekund fattar läsaren innebörden, dramatiken, aktualiteten och det oerhörda kring ett ämne de flesta duckar för.

Filter nr 63

En riktigt vass parodi på en högaktuell företeelse, en smart bildlösning präglad av humor och tydlighet. Ett omslag som väckte läsarnas nyfikenhet och gav en rejäl försäljningsökning.

Ottar nr 1-2 2018

Modern men inte exkluderande. Snygg utan att vara insmickrande. Vågad men inte osmaklig. En nischad tidskrift med ett kommersiellt anslag som gör det svåra tillgängligt och som vågar gå på djupet med ytan.

 

Årets Tidskrift Fackpress Print

Coop Mer Smak

Det här är tidningen som ger vad den heter. Mer Smak får läsaren att vilja höja sig över falukorven både kulinariskt och klimatmässigt. Med enkla råd, inspirerande recept och med en tilltalande utformning kan den mest inbitna köttälskaren gå igång på en rotselleri.

Jusektidningen Karriär

När Jusektidningen Karriär vässar sig digitalt lyckas man samtidigt ta vara på de unika möjligheter som papperstidningen erbjuder. Med begåvad grafisk framställning och en trygg design engagerar, förklarar och vägleder tidningen sina läsare i aktuella ämnen.

Ottar

1933 startades Ottar för att lyfta de sexualpolitiska frågorna. I dag behövs den mer än någonsin. Tack och lov är den snart 80-åriga tidningen osedvanligt pigg.

Den namnkunniga redaktionen levererar ett lika snyggt som angeläget magasin.

Skolvärlden

Tidningen lyckas ta tag i de brännande frågorna och skapa journalistik som är relevant och intressant för alla - inte bara de som har skolan som arbetsplats. Med publicistisk nyfikenhet och oberoende som ledstjärna levererar man fördjupning och förklaring av yppersta klass.

Årets Tidskrift Populärpress Print

Filter

Med en hög ambition tillsammans med en utvecklad känsla för form och berättarteknik sätter Filter ofta egna spår i journalistiken. Under året har redaktionen gjort ett stort och ibland omdiskuterat avtryck som har breddat intresset för de frågor som tas upp. Filter är ett salt i samtiden.

Hembakat

Hela Sverige bakar – vilket magasinet Hembakat gör utmärkt och användbar journalistik om. I det vinnande receptet finns allt från lyxbakelser till vardagsfrallor. Kopplingen mellan pappersversionen och den ständiga digitala kontakten med hembagarna lyfter varumärket.

Modern Psykologi

Ny teknik och sociala medier har skapat en tid där det är mer komplicerat än någonsin att vara människa. Modern Psykologi reder ut varför vi – och andra – uppför oss som vi gör. Tidningen lyckas med konststycket att förvandla vargtimmens grubblerier till allmänbildande och relevant journalistik.

Runner’s World

Med en spännande mix av tips, guider, reportage, samtidsbetraktelser och krönikor, finns här inspirationsläsning för alla – oavsett om du är nybörjare i spåret eller van ultralöpare.  Redaktionen lyckas också att med smarta grepp anpassa det globala varumärket till Sverige, och göra en lokal version som osar löparkärlek.

Årets Skoltidskrift

Kzine-Kungsholmens gymnasium/Stockholm 

Tidningen visar på följsamhet mot läsarnas vardag och behov av innehåll på alla plattformar. Med trygg förankring i elevernas vardag sneglar redaktionen också utåt mot världen med ett tilltal som känns internationellt och världsvant.    

Latin Lover-Södra Latin/Stockholm

En tidning som bubblar av kreativitet och där en stark grafisk form och illustrationer lyfter innehållet. Den lever med sina läsare och tar dem på allvar även när ämnet är svårt. Latin Lover är inte rädd för att med ambition och attityd kräva plats.

Schilldringar-Schillerska gymnasiet/Göteborg

Med glimten i ögat och ett personligt tilltal blandar tidningen svåra identitetsfrågor med självdistans och humor. Tidningen ger läsaren lust att dyka in i gemenskapen och delta i en inbjudande och inkluderande kultur.  

Åssit-Strömbackaskolan/Piteå

Färgstarkt och formsäkert blandas allt från pyssel till globala utblickar och nära funderingar om kön och identitet. Tidningen lyckas fånga såväl höstens #MeToo-uppror som skvallret i korridorerna och känns därför som en nära och relevant röst.

Årets Utvecklare

Utvecklingsteamet för Chef Webbkurser

Chef har utvecklat en serie webbkurser genom att lyssna på sina användare. Med den nya satsningen kan de behålla gamla läsare, hitta nya och skapa fler intäkter. Som alltid håller Chef hög kvalitet och ett snabbt utvecklingstempo, helt i enlighet med tidskriftens innovativa anda.

Martin Karlsson och Kristofer Öste för Offside/Filter

Offside Press har tagit Netflixgränssnittet till tidskriftsvärlden och skapat en digital hemvist för Offside och Filters långa reportage och artiklar. En modern lösning som lockar nya prenumeranter utan att förlora papperstidningens särart och själ.

Utvecklingsteamet för Kit Story Engine

Kit har tagit ett redaktionellt videoverktyg och utvecklat det till en egen produkt som alla kan använda. Genom att se inte bara det publicistiska utan även det tekniska som en tillgång har Kit skapat en ny produkt som nått långt utanför tidskriftsbranschen.

Lovisa Madås, för AGFO, LRF Media

Agfo samlar jordbrukssektorn och matproducenter med olika redaktionella koncept. Genom att ta ett innovativt grepp kring en traditionell sektor har Agfo med data, möten och nyfikenhet lyckats etablera en ny mötesplats för en ny bransch.

Varje priskategori har en erfaren jury med externa personer som sätts samman av Sveriges Tidskrifter.

 

 

 

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt