Googles chefsjurist svarar på kritiken

2018-03-13 14:47  

Googles chefsjurist David Price tar bolagets svenska ledning i försvar – och lovar att de förbättrade sökalgoritmerna snart kommer i en svensk version.

Google har haft en minst sagt tuff vecka. Efter flera granskningar i svenska medier har sökjätten fått ta emot hård kritik för att inte agera för att motverka antisemitiska sökresultat och annat kontroversiellt innehåll i Sverige. När svenska medier har kontaktat Google i Sverige har bolaget konsekvent valt att inte svara.

I en debattartikel skriver medieprofilen Jan Scherman att Googles Sverigechef Anna Wikland "verkar sakna förmåga att rakryggat ta ställning för de mest grundläggande mänskliga principerna".

Nu väljer Google dock att ge svar på en del frågor genom en debattartikel av bolagets chefjurist David Price på Expressen debatt, där han bland annat tar Google i Sverige i försvar. I texten menar han att den lokala ledningen inte kan förväntas ta ansvar för situationen, då globala policybeslut inte fattas här i Sverige.

Samtidigt understyrker han att Google som bolag har ett ansvar i frågan:

"Det är självklart att vi har ett ansvar i situationer som dessa, så vi skulle vilja ge er vår respons i den här känsliga frågan och klarlägga vilka principer som styr våra beslut".

Förbättrade sökalgoritmer snart i svensk version

David Price förklarar därefter att Googles sökmotor har en stor uppgift i och med att "webben är enorm". Google har sett över över 130 000 000 000 000 sidor så här långt, och dessutom skickar användarna miljarder sökningar varav 15 procent av dessa varje dag är helt nya.

"För att vi ska kunna erbjuda våra användare en sådan skala av innehåll, måste vi använda algoritmer som är generella nog att ge resultat av bra kvalité för nästan alla sökningar vi ser. Som ett resultat av detta, händer det att vi visar sökresultat som leder till information eller material som både vi och våra användare finner stötande".

David Price skriver vidare att även om detta innehåll ibland kan strida mot Googles värderingar, skulle det vara problematiskt om personliga åsikter hos Googles personal avgjorde vilket typ av innehåll som skulle uteslutas från sökresultaten.

Så är exempelvis fallet med den antisemitiska lista som spridits, som dock togs bort efter att det uppdagats att den bröt mot upphovsrättslagen. 

"Vi vill att ni ska veta att er frustration har varit föremål för diskussioner på högsta nivå inom vårt företag", skriver David Price om listan.

LÄS MER: "Uppmanar alla annonsörer att bojkotta Google"

Samtidigt berättar han hur Google under det senaste året gjort ett stort antal förbättringar i sökalgoritmerna, så att man kan ge mer kvalitativa resultat på sökningar som kan leda till "tvivelaktigt innehåll". Google har enligt David Price gjort det till en hög prioritet för bolagets utvecklare att rulla ut en fullständig svensk version av det systemet så snart som möjligt.

"De första ändringarna infördes i lördags och ytterligare justeringar kommer under de närmsta veckorna. När arbetet är genomfört kommer vi att kunna presentera ett mer kvalitativt innehåll, vilket väsentligen kommer att minska risken för att liknande problematiskt innehåll ska dyka upp igen vid generella sökningar".

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt