Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Google ställer ultimatum till svenska medier inför GDPR

Med bara veckor kvar till GDPR – nu sätter nätjätten mediebolagen under hård press med nytt direktiv, rapporterar Breakit.


Publicerad 2018-05-07 13:10
Uppdaterad 2018-05-07 14:40

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Med GDPR alldeles runt hörnet rapporterar nu Breakit om en ny annonspolicy från Google, riktad mot svenska och europeiska mediebolag, som kan strida mot den nya dataskyddsförordningen

Den nya annonspolicyn presenterades redan den 22 mars på Googles egen sajt, men enligt Breakit är det först nu som mediebolagen börjat inse de ekonomiska riskerna av den nya uppdateringen.

Nätjättens nya annonspolicy handlar om att Google nu kräver att mediebolagen ska få ett godkännande av sina användare för användning av deras data. Men samtidigt vill nu Google även skaffa sig rätten att använda i stort sett all informationen som bolagen samlar in.

LÄS MER: DEBATT: "Googles vägval inför GDPR utmanar hela internetekonomin"

Däremot har nätjätten inte tänkt att berätta till exakt vilket ändamål som de kommer att använda mediernas insamlade information i – något som i förlängningen kan innebära att en eventuell felaktig hantering av persondatan kan lägga skulden på just medierna snarare än Google, skriver Breakit.  

Villkoret, om mediebolagen inte går med på den nya annonspolicyn, är att bolagens annonser från nätjättens plattform Doubleclick kan tas bort. Enligt Breakits egna beräkningar kan det röra sig om en miljardförlust för de svenska mediebolagen.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.