Google lovar ta större ansvar för hot och hat

2018-04-16 15:04  
Jeanette Gustafsdotter är vd för branschorganisationen TU - Medier i Sverige. Foto: Janne Naess

Under ministermötet på Rosenbad i fredags lovade Google 10 000 nya anställda för att plocka bort hot och hat på bolagets plattformar. "Jag upplevde att de tar det här på stort allvar och att de är bekymrade", säger Jeanette Gustafsdotter, vd på TU.

Det var i fredags som ministermötet med några av världens största techbolag ägde rum på Rosenbad i Stockholm. Mötet handlade om det som kommit fram i den senaste tidens granskningar om hur hot och hat tillåts ligga kvar på plattformarna – innehåll som i vissa fall bryter mot svensk lagstiftning.

Facebook var som känt planerat att delta, men ställde in mötet tidigare i förra veckan.

Jeanette Gustafsdotter, vd på branschorganisationen TU – Medier i Sverige, var den som genom ett öppet brev till justitieminister Morgan Johansson inititerade mötet.

Deltog gjorde även digitaliseringsminister Peter Eriksson, högt uppsatta representanter från Google och Youtube, samt från Twitter över telefon.

Enligt Jeanette Gustafsdotter var mötet givande och samtalstonen god.

Google utlovade under mötet 10 000 extra anställda för att hantera problematiken med hot och hat som sprids via bolagets plattformar, och att man dessutom ska anställda fler moderatorer så att det blir möjligt att föra en dialog kring frågorna.

– I fokus för diskussionen låg att sådant som är direkt olagligt, såsom olaga hot, sprids via deras plattformar, och att de när detta sker måste ta bort innehållet direkt. Därför måste det finnas en service hos bolagen som gör att man direkt kan kontakta dem om man är utsatt. Det är ju ett stort problem idag att all kommunikation går via mail, eller att det inte ens äger rum någon kommunikation, säger Jeanette Gustafsdotter till Dagens Media.

Att Facebook valde att inte delta ser hon som en oroväckande singal. I övrigt är hon nöjd med utgången av mötet och upplever att hon fick svar på de frågor hon hade från TU:s sida.

– De har nu lovat att förbättra kommunikationskanalerna och anställda folk för att hantera problematiken. De sa dock inte exakt när detta ska ske, utan bara att det ska ske "snarast". Det kan såklart vara en gummibandsdefinition, det återstår att se.

Vad uttryckte techbolagen att de ser som sin största svårighet när det gäller att hantera hot och hat?

– Vi diskuterade huruvida det är svårt för dem att definiera vad som gäller inom olika länders olika gränser, vad som är olagligt i Sverige, i Tyskland, och så vidare. Men bolagen sade att de inte ser det här som ett problem, utan anser att de har kompetent personal och goda möjligheter att hitta ytterligare personal för att hantera frågan. Jag upplevde att de tar det här på stort allvar och att de är bekymrade över att det publiceras innehåll som är direkt olagligt eller på gränsen till olagligt på deras plattformar.

Vad blir nästa steg?

– Mötet avslutades i god ton, och vi bestämde att det ska hållas ett uppföljningsmöte om ett halvår med top level-cheferna från de respektive bolagen, antingen med sittande ministrar eller kommande ministrar. Målet är att den här bollen ska fortsätta rulla.

Under onsdagen förra veckan var digitaliseringsminister Peter Eriksson inbjuden till ett möte med Facebook på bolagets europeiska högkvarter i Dublin. Även Facebook gav då beskedet att de anställer fler – 20 000 personer – för att avslöja och plocka bort anonyma trollkonton. Det skriver DN.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt