Google ger annonsörer mer kontroll

2017-03-20 10:54  

Efter att storannonsörerna brutit med Google – nu ser jätten över sina riktlinjer.

Google planerar att ge annonsörer bättre kontroll över var deras annonser hamnar, skriver bolagets brittiske vd Ronan Harris i ett blogginlägg.

Uttalandet kommer som ett svar på den kritik som riktats mot att annonser på Googles plattformar hamnat bredvid stötande material, så som videos som stödjer terrorism eller anti-semitism.

Det franska byrånätverket Havas, som lägger omkring 2 miljarder kronor på digitala annonser i Storbritannien varje år, har som följd valt att bryta samarbetet med Googles plattformar. Bland Havas kunder finns aktörer som BBC, Domino’s Pizza och Hyundai Kia, skriver Techchrunch.

Åtgärden är dock tillfällig och berör enbart den brittiska marknaden, har byrånätverket meddelat. Tidigare har även den brittiska regeringen och The Guardian avbrutit samarbetet med Google, liksom flera brittiska storbanker.

I blogginlägget poängterar Ronan Harris att Google investerar miljontals dollar varje år för att förbättra annonsmiljön. Förra året tog Google bort omkring 2 miljoner ”dåliga annonser” och 100 000 publicister från bolagets annonssystem AdSense samt förhindrade att annonser visades på över 300 miljoner videos på Youtube.

– Men med miljoner sajter i vårt nätverk och 400 timmar video som laddas upp på Youtube varje minut erkänner vi att det inte alltid blir rätt. I en mycket liten andel av fallen, visas annonser mot innehåll som bryter mot våra riktlinjer. I de fallen tar vi omgående bort annonserna, men vi vet att vi kan och måste göra mer, skriver Ronan Harris.

I ett första steg ska Google se över sina riktlinjer och varumärkeskontroller. De första förändringarna väntas komma inom ett par veckor och ska ge annonsörerna mer kontroll över var deras annonser visas på Youtube och Google.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt