Glossybox's vd hoppar av

Glossybox grundare Henric Persson och Victoria Senkpiel. Foto: Janne Næss

Efter fem år lämnar grundaren Henric Persson den framgångsrika prenumerationstjänsten: "Min passion är att bygga upp företag".

När sminklådan Glossybox gjorde sitt intåg i Sverige 2011, var förväntningarna från huvudkontoret i Berlin 10 000 prenumeranter. Mer än så skulle inte vara möjligt i lilla Sverige.

Fem år och över 50 000 prenumeranter senare, är svenska Glossybox – med sin unika affärsmodell och framgångsrika marknadsföringsstrategi – en stark spelare i skönhetsbranschen.

Nu kan Dagens Media avslöja att medgrundaren Henric Persson har valt att hoppa av sin post som vd.

– Det känns naturligtvis lite tudelat, trots att det är jag själv som tagit det här beslutet. Jag har ju varit med sedan den allra första boxen, säger Henric Persson och fortsätter:

– Mina fem år på Glossybox har varit en oförglömlig era. De bästa åren i mitt liv, där jag också har lärt känna mig själv ordentligt. Det jag har kommit fram till är min passion är att bygga upp företag. Det jag brinner för är att i framtiden få fortsätta leda ett online-konsumentbolag i tillväxtfas. Jag är en byggare, och känner mig taggad och redo nu för nya utmaningar.

Jag lämnar Glossybox när det är som roligast, och efter ett fantastiskt sista år.

Du sade upp dig redan i sommar, varför kommuniceras detta först nu?

– Det var ett beslut som togs för att fokuset skulle ligga på vårt team till hundra procent, och för att vi ville att all kraft skulle läggas på att avsluta året på bästa möjliga sätt.

Finns det några konkreta framtidsplaner?

– Det har initierats relevanta dialoger med bolag, men jag har inte varit i ett läge där jag har kunnat fatta några beslut. Fredag förra veckan hade jag min sista arbetsdag, och nu kan jag på allvar börja fundera. Jag ser otroligt mycket fram emot 2017, och känner ett jäkla driv.

Vilken har varit din bästa och sämsta stund under åren på Glossybox?

– Oj, det finns så många peakar. En av dem var nu i december då vi firade vårt femårsjubileum, med en fest där relevanta personer från skönhetsbranschen, influencers och våra mest trogna prenumeranter ­– Glossies som vi kallar dem – var med. Och hela vårt team förstås. Det var speciellt, och en oförglömlig kväll.

– När man jobbar på en startup vänjer man sig snabbt vid både framgång och fall. Motgångar är utmaningar som man lär sig av. Som för alla startups så är upp- och nergångarna en stor del av charmen, tycker jag.

 

Victoria Senkpiel är svenska Glossybox andra medgrundare och vd:

– Det är jättetråkigt för oss att Henric slutar. Han har sedan start varit en integral del av företaget. Förutom hans utpräglade detaljtänk och intresset för sociala medier – så sitter han på en fantastisk kunskap om bolaget.

Hon fortsätter:

– För honom är det naturligt att fortsätta nu, vi drivs alla av olika utmaningar. Nu har vi känt varandra i fem år, och jag har fått en vän för livet.

Victoria Senkpiel fortsätter som ensam vd, och kommer att vara den som främst fokuserar på Glossybox's strategiska arbete.

– Vi kommer att rekrytera en vice vd som kan ha en mer operativ funktion, och ansvara för försäljningen och det dagliga.

 

Senare i år kommer Glossybox bland annat sjösätta en ny intäktskanal som kommer att vara offline, avslöjar Victoria Senkpiel:

– Vi har gått från ett planeringsstadie till ett implementationsstadie, och bygger på den konsumentdata som vi har samlat på oss under den här fem åren. Mer än så kan jag inte säga.

Omsättningen för Glossybox nordiska verksamhet 2015 uppgick till 67 miljoner och har enligt företaget själva vuxit markant under 2016, och en uppväxling är på gång:

– I Sverige är Glossybox ganska mycket större än i Norge. För vår del innebär det att Norge har mycket potential och kommer att vara en nyckelmarknad för oss framöver, säger Victoria Senkpiel och fortsätter:

– Vår ambition är att bli en nordisk spelare och kunna förse hela marknaden. Vissa varumärken har ju marknadsplaner som ligger på en nordisk nivå, och då vill man kunna samarbeta med oss i hela området.

Glossybox är verksamma i tio länder, och ägs i Sverige av Kinnevik, Rocket Internet och Holtzbrink Ventures. Den svenska marknaden har överlägset högst penetration per capita. I samband med företagets femårsjubileumet i december, lanserades boxen "The pink Diamond, som frontades av Kenza.

Läs mer om Glossybox i en lång och smarrig intervju i nummer 1 av Dagens Medias magasin som kommer den 18 januari.  Där berättar grundarna Victoria Senkpiel och Henric Persson om nyckelfaktorerna bakom företagets framgångsrika marknadsföringsstrategi, och om hur de 2017 – bland annat – kommer att vara ett av de svenska företag som först går live på Snapchats nya annonsplattform.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-01-18 06.00Uppdaterad 2017-01-17 16.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: