"Ger signaler om att branschen måste förändras"

ALMEDALEN 2016. Hör vad branschprofilerna säger om hotet från adblockers.

Att adblockers är ett hett ämne i mediebranschen blev tydligt när Dagens Media anordnade en diskussion om hotet från adblockers på O´Learys i Visby igår.

I debatten som hölls av Daniel Weilar ordförande för IAB Sverige och vd för Nyheter24, deltog Jacob Lovén, ordförande för IAB Annonsvänligt Sverige, Karin Zingmark, marknadschef på Microsoft, Alexander Lydecker, annonsdirektör för Bonnier News Sales samt Anders Wallner, produktionschef Schibsted TV.

Bland annat diskuterades hur problemet från adblocker ska kunna lösas, hur de framtida annonslösningarna kan komma se ut och hur adblockers påverkar kvalitetsjournalistiken och det fria ordet.

Men det var inte bara negativa synpunkter kring adblockers som gavs.

– Det positiva med adblockers är att det ger signaler från användarna att branschen måste förändra sig och att branschen vill förstå vad användarna vill ha, säger Jacob Lovén.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-07-07 09.39Uppdaterad 2016-07-07 09.45

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: