Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Medier

Gemensam datapolicy för Sveriges publicister

Gemensam datapolicy ska göra det enklare och tydligare att följa GDPR. "Data kommer vara en betydande valuta framöver och det är därför viktigt att agera utifrån samma spelregler", säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Maj 2018, 08:09
Uppdaterad: 23 Maj 2018, 11:47

Ämnen i artikeln:

IABGDPR

Med anledning av att GDPR träder i kraft den 25 maj har IAB Sverige och TU  tillsammans med svenska publicister och medieföretag arbetat fram en gemensam datapolicy.

Syftet med en gemensam datapolicy är att göra det enklare och tydligare för mediebyråer, konsumenter och andra samarbetepartners att följa den nya lagen.

– Det här är för att förenkla för branschen så att inte alla ska sitta med olika policys. Då blir det lätt för mediebyråer, annonsörer och andra uppdragsgivare att veta vad som gäller, att man kan säga att "vi använder oss av IAB:s datapolicy". Det är viktigt för alla publicister att det känns enkelt, säger Charlotte Thür, vd för IAB till Dagens Media.

Förutom att det ska bli enkelt för publicisterna, varför är det viktigt att ha en gemensam policy?

– Det är just frågan om hur man får använda data. I och med GDPR är det tydligt vad man inte får göra och det som alla publicister är måna om är att man inte ska ta data och använda den i annat sammanhang, det är huvudsaken. Sedan är och kommer data vara en betydande valuta framöver och det är därför viktigt att agera utifrån samma spelregler.

Idag ska en första version av datapolicyn komma ut som sedan ska gå på remiss till publicisterna.

Annie Lidesjö på Schibsted menar att detta är ett viktigt steg för att sätta en ny branschstandard för digital annonsering.

– Det ger oss publicister kontroll över vilka leverantörer vi jobbar med och hur de använder data och därmed  skapar bättre förutsättningar för transparens och kontroll, säger hon i en kommentar.

Dilem Güler, Bonnier News:

– Om vi ska ha ett hälsosamt ekosystem efter den 25 maj måste branschen enas, detta kan vi göra genom IAB och en gemensam datapolicy blir en viktig pusselbit, säger hon i en kommentar.

Deltagare i arbestsgruppen:

TV4DiscoverySchibstedStampenNTMBonnier NewsMediekompanietMTG SverigeMittmedia

Ämnen i artikeln:

IABGDPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.