Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Fyra koncerner i betalallians

Publicerad: 20 Juni 2017, 09:41
Uppdaterad: 20 Juni 2017, 10:01

På bild Mats Tidstrand, Per Bowallius, Jimmie Näslund och Sture Bergman. Foto: Press

Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia bildar nätverk för betald lokaljournalistik och släpper plusmaterial fritt för varandras läsare.


Ämnen i artikeln:

MittmediaHallpressen

Fyra stora mediehus – Hallpressen, Sörmlands Media, VK Media och Mittmedia – går ihop och erbjuder allt betalat innehåll på sina nyhetssajter och appar till varandras kunder.

Innehållet rör alltså plus- eller premiummaterial som kommer gå att läsas utan extra kostnad för läsarna. Totalt blir det närmare 40 sajter och appar som berörs av samarbetet.

Idén har växt fram under våren och tanken är att hitta nya vägar att stärka respektive parts erbjudande till sina kunder. Samtidigt välkomnar man även fler samarbeten med andra aktörer.

− I en förlängning, och i takt med att samarbetet växer med fler lokala medieaktörer, skapar vi möjlighet till ett nätverk på jämlika villkor för alla. Då kan vi, lokala mediekoncerner, genom kompetens- och kunskapsutbyte skapa synergier och på så sätt löpande öka affärseffekten för betalat lokaljournalistiskt innehåll. På det sättet kan parterna också tillsammans stå starka för att värna innehåll, kunder, data och affär i relation till andra, större aktörer, säger Per Bowallius, vd för Mittmedia, i ett pressmeddelande.

Även om koncernerna ingår i en gemensam betalallians så kommer kunddata, intäkter och innehåll fortfarande hanteras enskilt av varje mediehus. Intäkterna kommer därför gå till den som sålt abonnemang utan delning eller redovisning/avräkning.

Samarbetet startar under juli månad och mediehusen kommer rulla ut lösningen på sina sajter och appar successivt under sommaren.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MittmediaHallpressen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev