Fotbolls-VM driver upp medieinvesteringarna

Rekordmånad för medieinvesteringarna starkt drivet av fotbolls-VM och TV4, visar den senaste Mediebyråbarometern.

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade under sommarmånaderna juni och juli med totalt 12 procent, jämfört med samma period föregående år.

Totalt förmedlades närmare 1,9 miljarder kronor under juni och juli månad, vilket motsvarar en ökning på 12 procent.

Anledningen till ökningen tillskrivs till stor del fotbolls-VM och juni blev en rekordmånad för investeringarna. Junimånad hade en tillväxt på 22,2 procent.

Ackumulerat i år visar medieinvesteringarna en tillväxt på 7 procent, vilket motsvarar 550 miljoner kronor.

Kategorierna tv, radio och utomhus/trafikreklam ökade mest men även de digitala kanalerna visade på tillväxt och ökade med 7,5 procent, främst under juni månad.

– Medieinvesteringarna fortsätter att gå mycket starkt och under sommaren ökade investeringarna med totalt 12 procent. Detta är jämfört med mycket starka siffror från 2017 överlag. Det är primärt fotbolls-VM som har drivit investeringarna och juni landade på den högsta noteringen för månaden – någonsin. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att fotbolls-VM har inneburit en kraftigare ökning än förväntat och tillsammans med en stark konjunktur resulterat i den starkaste sommaren i Mediebyråbarometerns historia, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Negativ tillväxt uppvisade dock kategorierna DR/Annonsblad, bio, populärpress, fackpress, dagspress storstad och dagspress landsort under sommaren. Fackpress är den mediekategori som tappat allra mest hittills i år – med 18 procent. 

– Samtliga mediekategorier har lyckats kapitalisera på fotbolls-VM under juni, men den stora vinnaren blev tv. Under juni ökade tv med hela 51,8 procent, i princip drivet att TV4-gruppen. TV4 har varit framgångsrika med att sälja sponsorskap och spottpaket till premiumpriser, samt har dessutom tagit tittarandelar under den aktuella perioden. Dagstidningarna lyckades vända den negativa trenden under fotbolls-VM. I juni ökade dagspress kväll med 8 procent och dagspress landsort med 3,8 procent. Även dagspress storstad gick bra och tappade endast 1,5 procent, vilket är betydligt mindre än tidigare månader. Dock faller samtliga printkategorier tillbaka under juli, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-08-14 07.28Uppdaterad 2018-08-14 07.32