Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Förtroendekrisen: Hårt kritiserad – saknar krisplan

Publicerad: 25 April 2017, 22:00
Uppdaterad: 1 Februari 2018, 09:27

Dagens Media gjorde en djupdykning i polisens kommunikation i samband med terrordådet i Stockholm i april 2017. Foto: Janne Naess

Polisen köper pr för miljoner, den JO-anmälda kommunikationschefen har fått sparken och polismannen Peter Springare är trött. Sedan omorganisationen 2015 är trycket på myndigheten så hårt att det ännu inte finns en nationell kriskommunikationsplan. "Men vi har väl upparbetade rutiner i stabsarbetet", säger presschefen Sara Kvarnström.


Ämnen i artikeln:

Polisen

Den 30 januari väcktes åtal mot den misstänkte terroristen Rakhmat Akilov, för dådet på Drottninggatan i Stockholm den 7 april förra året. Läs Dagens Medias stora special om polisens kommunikation, del 3 av 4.

 

Vi backar bandet till den 6 oktober förra året. En vecka tidigare har kommunikationsavdelningen fått kritik i en regeringsrapport från Statskontoret, som tycker att det är dags för en ”omstart”.

Avdelningen får hård kritik för hur man kommunicerat internt om förändringarna efter den stora omorganisationen den 1 januari 2015.

Kommunikationsdirektören Unni Jerndal har suttit vid rodret i bara ett och ett halvt år. Nu meddelar hon sin avgång. Unni Jerndal har JO-anmälts för att ha försökt skrämma kollegor till tystnad, efter att Aftonbladet avslöjat att en polischef misstänkts för barnporrbrott, men att utredningen lagts ner utan ens en husrannsakan.

Men turbulensen runt henne började redan efter rekryteringen, som pekats ut som resultatet av svåger­politik.

Polismyndighetens köp av dyra pr-tjänster – ”strategisk kommunikation” för 25 miljoner – från Prime har ifrågasatts bland polisens runt 200 kommunikatörer, inte minst av den profilerade pressinformatören Christer Nordström i Uppsala. Upphandlingen har också anklagats för att ha riggats och seniora pr-konsulter har uppmanat till bojkott.

Två dagar efter Unni Jerndals avgång avslöjar DN att hon har fått sparken och att rikspolischef Dan Eliasson köpt ut henne mot en fallskärm på 1,2 miljoner.

Dagens Media träffar presschefen Sara Kvarnström i ”pressrummet”. Det enda lilla utrymme vi får lov att fotografera i inne på polismyndighetens huvudkontor på Polhemsgatan 30. Hela huset är klassat som skyddsobjekt. En bit längre ner i korridoren är lampan släckt på rikspolischef Dan Eliassons rum.

Omorganisationen har varit tuff, berättar Sara Kvarnström. Även för kommunikationsavdelningen har mycket varit nytt, med nya tjänster, funktioner som regionkommunikationschefer och en helt ny ledningsgrupp på kommunikations­avdelningen.

– Det har varit extremt intensivt, helt klart. Vi har haft ett medietryck som jag inte tror någon annan myndighet har i Sverige, säger hon.

Polisen fick ta emot mer kärlek än någonsin efter sina instatser i samband med terrordådet i Stockholm i april 2017. Foto: Janne Naess

Hundratusentals artiklar har skrivits om polisen och internkritiken har vädrats öppet i medierna. Det har handlat om missnöje med den nya organisationen, arbetsvillkor och låga polislöner. Inte heller har det mediala trycket minskat efter att polisen Peter Springare blev ”trött” på invandrare som begår brott och började skriva om det på Facebook. Poliser har sagt upp sig och resurser har sugits upp i takt med att gängkrigen skördat nya liv.

– Samtidigt har vi haft stora händelser i omvärlden. Flyktingströmmar och terrorhot, gängkriminalitet och alla våra andra frågor som är viktiga, som mängdbrott. Det är ett konstant högt tryck. På det har det varit lönerörelser och annat som påverkat oss, fortsätter hon.

Har ni en kriskommunikationsplan?

– Det finns regionala planer. Vi har inte tagit fram en på nationell nivå än, men vi har väl upparbetade rutiner i stabsarbetet, säger Sara Kvarnström.

Rutinerna för hur myndigheten ska jobba i en krissituation har i stället arbetats upp genom att man så ofta befunnit sig i krisläge, det som polisen kallar särskild händelse, de senaste åren, enligt uppgifter till Dagens Media. En annan källa berättar att det länge har pratats om att göra en plan över kriskommunikationen, men att det ”inte har varit prioriterat”.

– Sedan vi blev en myndighet så har vi inte haft en, men det är ett arbete som pågår, säger Sara Kvarnström.

Varför har den inte kommit på plats?

– Det är nog en tidsaspekt. Det är en fråga som ligger på mitt bord, men vi har inte haft den möjligheten.

– Men det har fungerat väl. Vi har våra väl upparbetade stabsrutiner med rätt invecklade och utförliga riktlinjer kring det, och hur vi förhåller oss till kommunikation vid särskilda händelser, fortsätter hon.

Polisen har hyllats för sin insats kring terrordådet och efter två pressade år tycker Sara Kvarnström att det ser ljusare ut.

– Vi har haft en tuff tid för polisen som organisation och det är tufft att genomgå en så här stor omorganisation. Men jag tycker också att vi ser att det är lite lugnare just nu.

 

Den här artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias magasin nummer 8, 2017. Läs del 1 här och del 2 här.

Mathias Asplund


Ämnen i artikeln:

Polisen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev