Flora Wiström: "Unga kvinnor är en målgrupp som behöver tas mer på allvar"

2017-03-04 08:00  
Flora Wiström.

HELGLÄSNING. Flora Wiström berättar om bloggbranschens transformation, om vad som ger henne prestationsångest – och vad som fick henne att lämna Metro Mode för Fab Medias digitala satsning Baaam.

Flora Wiström, 22, kan titulera sig både som författare, poddare och inte minst bloggare – i bloggvärlden har hon varit aktiv i hela tio år.

Under de tre senaste åren har hon varit hos Metro Mode, där hon förutom att blogga även varit redaktör för sektionen "Creative" tillsammans med bloggkollegan Sandra Beijer.

I veckan berättade Flora Wiström att hon valt att gå över till Fab Medias (tidigare Frida Förlag) nya, digitala satsning Baaam.

– Jag upplever att Baaam talar till en grupp människor som behöver tas mer på allvar, nämligen unga kvinnor. Den fyller ett slags tomrum – för även om det finns många sajter med bra redaktionellt innehåll, tycker jag att Baaam sticker ut på så vis att de samlar nyheter om kultur, mode och nöje på samma plats samtidigt som det finns en analys bakom innehållet. Man vet att läsarna också vill tänka till, säger Flora Wiström till Dagens Media.

Metro Mode Creative och Baaam är ganska lika plattformar, säger Flora Wiström, dock kommer hon inte vara lika involverad i innehållet på Baaam som hon var hos Metro Mode. Men förutom att bloggen flyttar dit, kommer hon även skriva två krönikor i månaden.

– Baaams innehåll rimmar bra med hur jag skriver, vilket såklart känns otroligt roligt. Men det är klart att det är läskigt att byta arbetsplats, säger hon och fortsätter:

– Men vad som är häftigt med en så ny plattform är det stora engagemang som finns – det går inte att ligga på latsidan och alla inblandade gör verkligen sitt yttersta. Det är spännande att få vara en del av det.

Vad hoppas du kunna tillföra?

– Det mest konkreta är såklart att mina följare kommer att hitta till Baaam. Men sedan hoppas jag att mina krönikor kommer upplevas som intresseväckande, att jag kommer att skriva om ämnen som berör och får publiken att reflektera över saker och ting.

Flora Wiström var bara tolv år när hon gav sig in i bloggvärlden. Hon hade tidigt ett stort intresse för att skriva och fota, men i början blev det mest bilder på blommor och hennes "converse i motljus".

– Det var lite som att driva en egen internet-tidning, och ju mer jag höll på, desto roligare blev det.

Hon beskriver att bloggen har följt en stadig uppåtgående kurva under de tio år som gått sedan starten.

– Från början hade jag såklart ingen aning om att det gick att leva på det här och ha bloggandet som sitt huvudsakliga jobb. Men jag har haft privilegiet att ha frilansande föräldrar, och genom min uppväxt har jag sett att det har gått för dem att jobba med sina passioner, även om det ibland är superkämpigt.

Det har hänt en hel del i bloggosfären sedan du började – vilken skulle du säga är den största förändringen?

– Det jag upplever är framför allt att bloggare tas på större allvar idag och influencer har blivit en yrkesroll. Exempelvis har Influencers of Sweden startat, som fungerar lite som vårt fackförbund. Vi kan vända oss till dem för stöttning och information, och de ser till att våra arbetsvillkor är bra. Det är ett jättelyft för oss, att blogga är på många vis ett jäkligt ensamt jobb. Du sitter mycket på kammaren och producerar material.

Frågan om annonsmärkning menar Flora Wiström är central i hennes yrkesroll.

– Jag tjänar pengar på min trovärdighet, och skulle aldrig vilja äventyra den genom att slarva med annonsmärkningen. Det händer att varumärken som tar i kontakt med en inte vill att ordet "samarbete" ska användas i blogginlägg – men det går jag inte med på, säger hon och fortsätter:

– Det som är så skönt med att vara en del av en plattform som Baaam är att alla samarbeten bollas genom deras säljavdelning, som verkar vara skitduktig och ska se till att allting går rätt till. De bloggare som jag själv följer flitigt tar den här frågan på allvar, men visst finns dem som fortfarande inte gör det. Ibland visar någon upp en lägenhetsrenovering, och så kommer all marmor från ett visst bolag. Det går att läsa mellan raderna att det är ett samarbete det handlar om. Men publiken blir idag allt mer medveten och kräsen, så det gäller att hålla örat mot marken.

Flora Wiström tror att influencers framåt kommer att göra färre – men större – samarbeten.

– Tidigare har det nog handlat en hel del om att kränga, men jag tror att man måste bli lite mer selektiv för att behålla sin trovärdighet.

Vad är svårast med att vara bloggare idag?

– Det som är svårast för mig bottnar dels i min personlighet. Som bloggare delar man med sig en hel del av sitt liv och är väldigt synlig. Samtidigt är jag sådan att jag går runt en hel del och är rädd för att göra fel. Jag vill gärna vara alla till lags och samtidigt vara en bra förebild som vågar sticka ut hakan. Det händer att jag får starka otillräcklighetskänslor.

Hur gör du för att hantera det?

– Jag ventilerar med kompisar, gråter… det handlar mycket om att bara prata om det. Jag har även lyft de här otillräcklighetskänslorna i bloggen, och förklarar att jag förstår att läsarna gärna vill utmana och ifrågasätta mig, men att det framför allt är viktigt att tänka på tonen i kommentarsfältet. Jag brukar uppmana dem att prata till mig som till en vän. Till en vän kan man komma med kritik, men man skulle inte vräka ur sig vad som helst, på vilket sätt som helst. Jag tror dessutom att väldigt många i min ålder lider av prestationsångest, så det är ganska naturligt för mig att dela med mig av de här känslorna.

Vad betyder dina läsare för dig?

– Jag blir verkligen rörd när jag tänker på vilka som läser min blogg. Dessutom har jag fått chansen att träffa många av dem i olika sammanhang, vilket såklart är väldigt häftigt. Jag upplever det som att vi har bloggen tillsammans, för även om jag har sista ordet och styr innehåller så sker alltid en dialog. Jag är inte intresserad av att sitta uppe på någon hög häst och förklara hur världen ser ut. Jag gillar att öppna för diskussion.

I höstas släppte Flora Wiström sin debutroman "Stanna" och hon berättar att det skönlitterära skrivandet är någonting hon vill lyfta mer framåt i bloggen. Speciellt eftersom hon just nu jobbar på bok nummer två.

– Det är lite läskigt att uttala sig om någonting innan man vet hur det tas emot. Nu har "Stanna" fått väldigt fina reaktioner, så nu känner jag att jag vågar skriva mer om själva skrivandet. Dessutom åker jag snart iväg på skrivresa till Lissabon i två månader, så då kommer bloggen såklart innehålla en hel del om det.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt