Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Fler jätteaffärer som AT&T:s och Time Warners är att vänta

Publicerad: 25 Oktober 2016, 08:15
Uppdaterad: 25 Oktober 2016, 08:15

Telias vd Johan Dennelind menar att fler storaffärer, som mellan telekombolaget AT&T och mediekoncernen Time Warner, kommer bli verklighet.


Ämnen i artikeln:

TeliaCom hem

Jätteaffären där telekombolaget AT&T köper mediekoncernen Time Warner är det största bolagsköpet hittills i år och värderades till 760 miljarder svenska kronor.

I samband med köpet resonerar Telias vd Johan Dennelind om logiken bakom köpet. Enligt Johan Dennelind ligger affären väl i linje med nya kundkrav, skriver Dagens Industri.

Johan Dennelind tror även att liknande affärer som den mellan AT&T och Time Warner kommer bli aktuellt.

Han menar också att affären görs i skiftet mellan traditionell distribution av tv till internetdistribution.

Till Dagens Industri säger Tomas Franzén, vd för Bonnier AB, håller med Johan Dennelin. Han tror att sådana affärer kan komma att bli verklighet även i Norden, då det finns ett värde i att sammanföra infrastrukturer och innehåll.

Affären mellan AT&T och Time Warner bygger på idén om att konsumenterna vill köpa sina tjänster från ett och samma bolag, menar Com Hems vd, Anders Nilsson. Att leverantören ska vara den samma för infrastruktur så väl som innehåll.

– AT&T har brist på videoinnehåll och det får man genom att köpa Time Warner. Time Warner behöver i sin tur förändra sättet man säljer tv-reklam på. Det linjära tv-tittandet minskar och det sätter press på intjäningsförmågan. Här handlar det om att Time Warner behöver hitta nya annonslösningar, säger Anders Nilsson till Dagens Industri.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TeliaCom hem

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev