Gå direkt till textinnehållet

Fake news – årets mest omdebatterade begrepp

När Trumps kampanjteam skapade en reklamfilm för att uppmärksamma presidentens första 100 dagar vid makten, skrev man ”fake news”, i röda versaler, över bilder på flera framstående reportrar och nyhetsankare.

ÅRET SOM GICK. Terrordåd, högerextremism, historiens längsta tv-konflikt och en massiv #metoo-rörelse. Branschen har skakats om rejält under 2017 – Dagens Media sammanfattar vilka händelser som definierade medieåret.

”Fake news” – falska nyheter – har hittills varit Trump-erans mest omdebatterade begrepp. Ända sedan dess att fastighets­mogulen och tv-personligheten meddelade sin presidentkandidatur har han upprepade gånger anklagat några av världens största och mest etablerade medier, där­ibland CNN och New York Times, för att ägna sig åt fabricering och spridning av falska nyheter om både hans person och politik.

När Trumps kampanjteam skapade en reklamfilm för att uppmärksamma presidentens första 100 dagar vid makten, passade man på att klistra ”fake news”, skrivet i röda versaler, över bilder på flera framstående reportrar och nyhetsankare.

Då satte CNN ned foten och stoppade kampanjen från att sändas i kanalen – varpå Michael Glassner, chef för Trumps kampanjteam, anklagade CNN för att ägna sig åt censur och menade att CNN ”förkroppsligar falska nyheter”.

Inte många har nog heller glömt hur Trumps rådgivare Kellyanne Conway hävdade att Vita husets presschef erbjöd ”alternativa fakta” i en intervju rörande publikstorleken på Trumps president­installation.

Men det är inte bara den amerikanske presidenten som gjort att ”fake news”-fenomenet hamnat högt på agendan.

Sociala medier som Facebook har länge utgjort platser för falska nyheter att spridas som löpeldar, i och med att Facebook valt att se sig som en plattform snarare än en publicist. Enligt en uppmärksammad analys från amerikanska Buzzfeed var det fejknyheter som fick störst spridning och gav störst engagemang på Facebook under valkampanjen – i stället för nyheter från etablerade medier.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg försvarade sig mot anklagelserna genom att hävda att ”99 procent av allt innehåll på Facebook är autentiskt”.

Facebook har dock under året lanserat flera initiativ för att hantera spridningen av falska nyheter. Bland annat har man gett faktagranskningssajten Snopes och ett urval mediehus tillgång till ett nytt verktyg för att markera ut nyheter som är baserade på ”tvivelaktigt innehåll”.

Rysk propaganda på sociala medier

Även den svenska mediedebatten har präglats av ”fake news”-begreppet. I mars släppte Tidningsutgivarna (TU) en undersökning som visade att falska nyheter även har en stor påverkan på den svenska publiken. Åtta av tio vuxna anser nämligen att fejknyheter i hög utsträckning påverkar våra uppfattningar om grundläggande fakta när det gäller aktuella frågor och händelser. Var tredje person i undersökningen är dessutom osäker på sin egen förmåga att upptäcka en fejknyhet.

Efter sommaren fick debatten om fake news ytterligare ved på elden, när det framkom att ryska propagandaannonser florerat på Facebook, Twitter och Google. Innehållet misstänks ha haft en påverkan på det amerikanska presidentvalet, och i november kallades representanter från bolagen till förhör i den amerikanska kongressen. Syftet med förhöret var att vidare utreda på vilket sätt ryska operatörer använde digitala verktyg och plattformar för att påverka valutgången.

Techjättarnas eniga svar var att de tar de ryska plattformarnas försök att manipulera valet på allvar och de utlovar nya skyddsåtgärder. Samtidigt var företagen rörande överens om att specifikt ryska operatörer faktiskt har bedrivit breda kampanjer för att försöka blanda sig i valet.

Så sent som idag den 27 december står det klart att begreppen "fejkade nyheter" och "alternativa fakta" kvalat in på Språkrådets och Språktidningens nyordslista för 2017.

Publicerad 2017-12-27 12.37Uppdaterad 2017-12-27 12.51

Dela artikeln: