Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Facebooks förändringar – en flirt med Kina

Publicerad: 16 Januari 2018, 07:33
Uppdaterad: 16 Januari 2018, 07:44

Facebooks flödesförändringar är en flirt med Kina, skriver Martin Gelin.

Facebook vill åt Kinas 700 miljoner internetanvändare – då måste nyheter bort, skriver DN.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebooks stora flödesförändring, som nerprioriterar nyheter och lyfter inlägg från familj och vänner, är ett litet steg mot en framtida etablering i kina, menar DN:s kolumnist Martin Gelin, som skiver att nyhetsjournalistiken i sociala medier-jättens flöden har blivit en strategisk börda för dem. 

Om Facebook och Google ska få komma åt den kinesiska marknad, bestående av 700 miljoner internetanvändare, måste de acceptera Kinas censur, det gjorde den kinesiska regeringen klart i december, skriver DN.

Att närmandet sker i ”myrsteg” förklaras på följande vis:

”Om Facebook omedelbart skulle vika sig för detta skulle det sannolikt väcka en så enorm backlash i väst att det skulle skaka om företaget i grunden.”

Genom att gradvis förändra nyhetsflödet, hoppas Facebook på att så småningom bli insläppta igen på den kinesiska marknaden, som de portades ifrån 2009.

Martin Gelin skriver:

”Det vore naivt att köpa Zuckerbergs offentliga förklaring om varför förändringen äger rum. Det är väldigt tveksamt att det här var resultatet av en plötslig självuppoffrande vilja att göra Facebook till en mysigare upplevelse för de två miljarder användarna.”

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.