Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Facebook vill förhindra cyberattacker

Publicerad: 27 Juli 2017, 07:13
Uppdaterad: 27 Juli 2017, 07:19

Bolaget finansierar projekt som jobbar för att undvika hackning och propagandaattacker i samband med politiska val.


Efter spekulationerna om rysk inblandning i förra årets amerikanska presidentval går nu Facebook in som finansiärer i ett icke-vinstdrivande projekt vars mål är att skydda det amerikanska politiska systemet från cyberattacker i framtiden. Det meddelade Facebook på onsdagen.

Facebooks informationschef Alex Stamos säger till Financial Times att politiska kampanjer ”behöver stöd från techbolag för att skydda demokratins centrala organ”, och att det är därför bolaget har valt att gå in som finansiärer.

Initialt bidrar Facebook med 500 000 dollar till projektet, som går under namnet Defending Digital Democracy och som startades på initiativ av Hillary Clintons och Mitt Romneys respektive före detta kampanjledare.

Projektet har sin bas på Harvard University, genom tankesmedjan Belfer Center for Science and International Affairs.

– De flesta kampanjer har idag inte verktygen för att försvara sig själva mot cyberattacker. Vårt initiativ siktar på att fylla den luckan och hjälpa både demokratiska och republikanska kampanjer att försvara sig själv med bättre informationsdelning och säkerhetsverktyg, skriver Hillary Clintons före detta kampanjledare Robby Mook i ett mail till CNBC.

Facebook har sedan tidigare mötts av kritik för att bolagets plattform har använts flitigt för att sprida så kallade fejkade nyheter. Som ett svar på den kritiken har bolaget den senaste tiden vidtagit åtgärder för att hindra spridningen av falska nyheter.

Bland annat föreslog Facebooks grundare Mark Zuckerberg att man som användare ska kunna flagga nyhetsartiklar som är osanna, och att inhyrda faktagranskare ska arbeta för att identifiera fejkade nyheter.

Ett annat initiativ som bolaget har tagit är att försvåra modifieringen av länkars utseende innan publicering på Facebook. På så sätt blir det svårare för illvilliga användare att exempelvis lura in läsare till helt andra artiklar än de tänkt sig, eller att få etablerade publicister att framstå som oseriösa.

Gustav Peldán Carlsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.