Gå direkt till textinnehållet

Facebook skärper reglerna för politisk annonsering

Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Foto: Flickr.

Efter helgens åtal av 13 ryska medborgare storsatsar Facebook på att stoppa ett växande problem: Användningen av sociala medier för politisk påverkan, uppger Reuters.

I samband med helgens åtal mot 13 ryska medborgare uppgav Facebook att de tänker genomföra stora investeringar för att förhindra att desinformation sprids och särskilt förebygga framtida attacker, skriver Reuters.

Sociala medier har under en period används av vissa i syftet att påverka politik och valresultat. Lika länge som fenomenet varit känt har press fallit på sociala medier och Google för att stoppa vad vissar kallar för ett "informationskrig."

Företaget säger att de kommer börja kräva utförlig dokumentation från annonsörer som är kopplade till politik eller valrörelser, för att kunna verifiera deras identitet och plats. Bland annat arbetar man med FBI för att förebygga valpåverkan från externa parter.

Kraven kommer introduceras i samband med mellanårsvalet i USA i år. Omfattningen för kraven är ännu oklara i vissa aspekter, bland annat gällande facebookgrupper.  

Även ett förslag på striktare regler för politisk annonsering på olika plattformar, så som Google, kommer läggas fram och behandlas i federala valkommissionen. Förslaget innebär att digital annonsering i USA kommer att lyda under samma villkor som radio, tv och print, skriver AdAge.

Publicerad 2018-02-19 10.07Uppdaterad 2018-02-19 10.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: