Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medier

Facebook rasar bland unga

Publicerad: 14 Oktober 2016, 08:49
Uppdaterad: 14 Oktober 2016, 08:51

Facebook tappar användare i åldrarna 12-15 år och unga kvinnor är gruppen som är mest aktiva sociala medier. Hela 92 procent av gymnasietjejerna använder Snapchat dagligen. Det visar rapporten "Svenskarna och sociala medier 2016".


Snapchat är ett av de sociala medier som har ökat absolut mest i Sverige sedan 2015 (från 21 till 25 procent), det visar rapporten "Svenskarna och sociala medier 2016" från Internetstiftelsen i Sverige, IIS. Rapporten är ett utdrag ur den kommande årliga rapporten ”Svenskarna och internet”. Bland unga tjejer är användningen av Snapchat skyhög.

– 92 procent av gymnasietjejerna använder Snapchat varje dag. Det är den högsta dagliga användningen av en tjänst som vi någonsin uppmätt, säger Pamela Davidsson i ett pressmeddelande.

Användningen av Snapchat ser däremot väldigt olika ut beroende på ålder. Äldre användare har inte riktigt upptäckt Snapchat än och dagliga användare över 35 år är sällsynta. Upp till 25 år är det minst 75 procent som använder Snapchat, men över 56 år finns det nästan inga användare alls.  

Unga kvinnor flitigast på sociala medier

Unga kvinnor i åldrarna 16-25 år är också de som ägnar mest tid åt sociala medier – cirka 12 timmar i veckan.

77 procent av alla internetanvändare använder någon gång sociala medier och 58 procent gör det varje dag. Användningen av sociala medier har gått upp och de som använder sociala medier gör det i genomsnitt 7,1 timmar per vecka. Vilket är en ökning med 30 minuter sedan förra året och en ökning med nästan 50 procent under de senaste tre åren.

Kvinnor dominerar inte bara Snapchat utan även på Facebook och Instagram. Däremot använder fler män Twitter, Linkedin och Reddit.

Kvinnor använder generellt sociala medier mer än män, i genomsnitt 7,8 timmar per vecka jämfört med männens 6,3 timmar. Män över 36 år lägger ungefär lika mycket tid per vecka oavsett ålder medan kvinnornas användning sjunker med åldern. Noterbart är ändå att kvinnor över 76 år som använder sociala nätverk gör det i genomsnitt 4 timmar per vecka.

Twitter minskar – för första gången

Sedan mätstarten 2011 har Twitter ökat stadigt, men inte längre. För första gången syns en tillbakagång för en social medieplattform. Användningen av Twitter har minskat, från 22 procent förra året till 18 procent i år. Mindre än hälften av dem som besöker Twitter skriver något själva och bara 3 procent av Twitterbesökarna twittrar dagligen.

Facebook tappar användare under 16 år

Användningen av Facebook fortsätter att öka och har gjort så sedan mätningarna började 2011. 71 procent använder Facebook, att jämföra med 70 procent förra året. Det innebär drygt 5,5 miljoner svenska användare. Drygt hälften av alla internetanvändare är på Facebook varje dag.

Störst andel användare finns i gruppen 16-25 år där 94 procent använder Facebook. Däremot minskar användandet bland ungdomar under 16 år. För två år sedan var det 83 procent av 12-15 åringarna som använde Facebook, men idag är den siffran nere på 67 procent.

Män dominerar på Reddit

För första gången ingår även gruppchatten Kik och den sociala nyhetssidan Reddit i undersökningen. 10 procent av internetanvändarna använder Kik. Populärast är tjänsten bland barn i åldrarna 12-15 år där 59 procent använder Kik.

Från 26 år och uppåt är det bara 4 procent som använder Kik. Reddit har betydligt fler användare bland män än kvinnor. 14 procent av männen har någon gång använt Reddit, medan motsvarande siffra för kvinnor bara är 2 procent.

Så många använder de olika sociala nätverken:

Facebook – 71 procentInstagram – 44 procentLinkedin – 26 procentSnapchat – 25 procentTwitter – 18 procentKik – 10 procentReddit – 8 procent

Om "Svenskarna och sociala medier":

Svenskarna och sociala medier 2016 är en del av IIS årliga undersökning ”Svenskarna och internet” som släpps den 10 november.

Svenskarna och internet baseras på IIS egen primärdatainsamling som undersöker svenskarnas användning av internet. Totalt intervjuades 3 000 personer från 12 år och uppåt under perioden februari-april 2016.

Läs hela rapporten "Svenskarna och sociala medier 2016": http://www.soi2016.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev