Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Facebook i blåsväder

Publicerad: 31 December 2016, 12:00
Uppdaterad: 3 Januari 2017, 07:27

ÅRET SOM GICK. Falska nyheter, censur och kryddade siffror – Facebook har varit i blåsväder flera gånger under året, och är enligt Sveriges Annonsörer det mest omnämnda varumärket i Sverige 2016.


Ämnen i artikeln:

FacebookMaxusCancerfondenSveriges Annonsörer

Nyheten om att Facebook felberäknat statistiken för video­visningar i två års tid slog ned som en bomb.

– Vi måste kunna trygga våra annonsörers investeringar och se till att de följs upp och levereras på rätt sätt, sa Alexandra Braniff Callius på Maxus till Dagens Media, angående bristen på transparens.

Senare har flera fel i mätningen av trafik upptäckts och Facebook har kallat in externa grupper för mer kontinuerlig mätning.

Fejk­nyheter på Facebook var de mest spridda under amerikanska valet, något som fick Mark Zuckerberg att kalla till krismöte, och diskussionen om vilket ansvar Facebook egentligen har blossade upp.

"Du missbrukar din makt", skrev Aftenpostens chefredaktör Espen Egil Hansen till Mark Zuckerberg i ett öppet brev. Anledningen var att en världskänd bild, på den nakna flickan Phan Thi Kim Phúc, som springer från napalmbomber under Vietnam­kriget, plockades bort med hänvisningar till regleringarna om barnpornografi.

Det öppna brevet från Aftenpostens chef­redaktör plockades upp i internationella medier och fick Facebook att återpublicera bilden där den tagits bort.

Även Cancerfondens bröstskola, med syfte att hjälpa kvinnor att undersöka brösten och upptäcka cancer i tid, plockades först bort. Efter händelsen har Facebook meddelat att de kommer tillåta mer innehåll som de tidigare förbjudit.

Enligt Sveriges annonsörer är Facebook dessutom det mest omnämnda varumärket i svenska medier under 2016.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.