Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medier

Expressens kritiserade säljchef tar över på DN

Publicerad: 23 september 2016, 12:50
Uppdaterad: 23 september 2016, 12:51

På Expressen har 10 av 16 säljare slutat – nu sprider sig oron på Dagens Nyheter.


Dagens Media har tidigare berättat om utbrett missnöje med arbetsklimatet på Expressens säljavdelning.

10 av 16 säljare har slutat hittills i år.

Flera av dem vittnar om hur säljarna kallats "pissgäng", och berättar om en arbetsmiljö som de uppfattar som oacceptabel.

Flera personer som Dagens Media pratat med lägger ett tungt ansvar för den dåliga stämningen på annonschefen Paul Brandenfeldts ledarskap.

Paul Brandenfeldt ska nu i sin roll som annonschef inom även leda säljavdelningen på Dagens Nyheter.

I början av veckan kallade han sin nya personal på Dagens Nyheter till ett möte – för att bland annat bemöta och svara på frågor om anklagelserna som riktats mot hans ledarskap.

– Han är ju ny, och jag tycker det är svårt moraliskt att efter så kort tid ha någon bestämd åsikt, säger en medarbetare på Dagens Nyheter.

En annan medarbetare:

– Alla fick möjlighet att ställa frågor, det var ett informationsmöte med anledning av allt som hänt.

Flera personer vittnar om att det finns en oro på säljavdelningen.

– Det är ett jättekänsligt läge, vi kan inte prata öppet om det här, vi ska ju jobba i den här organisationen. Det är väldigt upprivet, säger en av de anställda på DN:s säljavdelning.

Samtidigt uttrycker flera medarbetare som Dagens Media pratat med en tilltro till ledningen, och säger att det är för tidigt att uttala sig om hur det kommer att bli. 

– Ledningen lär väl se om det inte funkar, högst upp menar jag. De är ju vänner allihop upp till vd:n.

Dagens Media har sökt Paul Brandenfeldt, utan framgång. Tidigare har han förklarat i mejl till Dagens Media:

"I vår bransch pågår en kraftig transformation och således en hel del omorganisationer hos många aktörer, så även hos oss.

I dessa omorganisationer så finns det alltid och kommer alltid att finnas personer som väljer att göra något annat, helt naturligt. Vi kommer att fortsätta anpassa organisationen efter marknaden och dess kraftiga förändringar."

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.