Gå direkt till textinnehållet

Experten är en man när nyhetsmedia får välja

Knappt 3 av 10 personer som uttalar sig i nyhetsmedia är kvinnor, visar en ny rapport från Rättviseförmedlingen.

Idag släpper Rättviseförmedlingen den årliga rapporten Rättvisaren. Resultaten visar bland annat att knappt 3 av 10 personer som uttalar sig i nyhetsmedia är kvinnor. Samtidig har inte ens 1 av 10 utomnordisk bakgrund.

Verkligheten idag ser dock helt annorlunda ut: 19 procent av befolkningen utomnordisk bakgrund och hälften av svenskarna är kvinnor.

– Som det ser ut nu exkluderas delar av befolkningen från den arena för offentligt samtal som media utgör. Det är ett demokratiskt problem och ger en skev bild av vilka vi som bor i Sverige är. Här kan nyhetsmedierna ta ett större ansvar, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Rapporten har i år ett särskilt fokus på expertrollen. Den visar att när medier får välja experter väljer de hellre män än kvinnor. 

– Att vara expert i media är att ha makt. En expert förklarar nyheter, pekar på problem och levererar lösningar. Medias val av experter sänder en viktig signal angående vem som är kompetent nog att förklara nyheter och sätta dem i sammanhang som vi förstår, fortsätter Seher Yilmaz. 

Vidare framkommer att även frågor eller ämnen som är traditionellt kvinnodominerade inte har en helt jämn könsbalans.

Rättvisaren 2016:

29,2 procent av personerna som kommer till tals i svenska medier är kvinnor. 

8,1 procent av personerna som kommer till tals i svenska medier har utomnordisk bakgrund. 

Kvinnor och personer med utomnordisk bakgrund är kraftigt underrepresenterade i nyheter om ekonomi och näringsliv. 

När personer med utomnordisk bakgrund kommer till tals är det oftast i egenskap av privatpersoner, eller när de uttalar sig om sitt arbete. Väldigt få är experter eller talespersoner. 

Fokus expert: 

29.9 procent av experterna som får komma till tals i svenska medier är kvinnor. 

8 procent av experterna har utomnordisk bakgrund. 

Den vanligaste experten är en forskare eller någon annan som arbetar på högskola eller universitet.

Stereotyperna om vilka ämnen som är traditionellt kvinnliga och manliga påverkar vem som får kommentera dem. 25,5 procent av experterna som fick kommentera politik och ekonomi var kvinnor, medan motsvarande siffra för experterna som fick kommentera sjukvård och utbildning var 43,4 procent. 

Urval: 

Analysen innefattar 1200 slumpmässigt utvalda webbartiklar från 11 svenska nyhetssajter (publicerade varannan månad från januari fram till juni 2016), medan den särskilda expertgranskningen innefattar 600 artiklar från samma nyhetssajter och tidsperiod.  

I studien ingår följande publikationer: Aftonbladet, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Metro, Nyheter 24, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio (sr.se), Sveriges Television (svt.se/nyheter) och Sydsvenskan. 

Publicerad 2016-11-28 07.29Uppdaterad 2016-11-28 08.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: