Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

"Vi ser inte att vi uppmuntrar till någonting ohälsosamt"

Publicerad: 10 Oktober 2017, 09:30
Uppdaterad: 10 Oktober 2017, 10:51

"När det gäller just samarbetet med Coca-Cola, ser vi det som positivt att de har stort engagemang i aktiviteter under själva turneringen", säger Malin Jonson, kommunikationsansvarig på Gothia Cup. Bild: Pixabay

Efter kritiken från läkarna bakom uppropet Fetmainitiativet försvarar Gothia Cup samarbetet med Coca-Cola.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaMcDonalds

Läkarna som står bakom uppropet Fetmainitiativet gick i fredags ut och kritiserade den svenska idrottsrörelsens allians med "skräpmatstillverkare".

I en debattartikel i SvD skriver läkarna: "Listan på godis-, läsk- och skräpmatssponsorer i den svenska idrottsrörelsen är numera omfattande och inbegriper företag som traditionellt inte bjuds in i liknande sammanhang".

Som exempel lyfter författarna fram Coca-Colas samarbete med Gothia Cup, den internationella fotbollsturneringen för barn och ungdomar.

Samtidigt pekar läkarna på att företeelsen inte är ny, och att bland annat skidlandslagen sponsrats av företag såsom McDonalds och Cloetta.

"Vad som nu förvånar är att stora svenska idrottsförbund inte längre verkar se det olämpliga i att ta emot pengar från företag som tjänar stora pengar på bekostnad av folkhälsan och samhället", skriver läkarna, och menar att avtal av detta slag rimmar illa med idrottens ideal och samhällsnytta.

Gothia Cups samarbete med Coca-Cola inleddes förra sommaren och innebär bland annat att Coca-Cola har närvaro under turneringen och leder en rad aktiviter. Exempelvis har varumärket byggt upp "Skills arena", ett område där ungdomar kan mäta sina kunskaper på fem stationer med fem utmaningar.

Malin Jonson, kommunikationsansvarig på Gothia Cup, säger till Dagens Media att man inte upplever att idrottsrörelsen uppmuntrar till ohälsosam kost genom att ingå partnerskap med företag som Coca-Cola.

– Om man ser till samhället i stort är det här livsmedel man kan köpa i princip överallt. Vi ser inte någon särskild effekt i och med att just idrottsrörelsen samarbetar med företag som producerar dessa livsmedel, till skillnad från andra aktörer. Det handlar om att erbjuda alternativ, vilket både vi och Coca-Cola gör.

Hon säger att Gothia Cup tar hänsyn till alla aspekter innan man ingår ett nytt samarbete.

– När det gäller just samarbetet med Coca-Cola, ser vi det som positivt att de har stort engagemang i aktiviteter under själva turneringen. De har bland annat byggt upp "Skills arena" på vårt huvudområde på Heden, en aktivitet som har bidragit till ökad rörelse för våra deltagare. Så i det här fallet stöttar och fjämrar Coca-Cola både ungdomars rörelse och svensk fotboll.

Kan du förstå kritiken om att det rimmar illa med idrottsrörelsen att samarbeta med varumärken som Coca-Cola och McDonalds?

– Det som är intressant är att läkarna lyfter ut idrottsrörelsen av alla samhällsaktörer, som att vi skulle vara ett undantag från övriga samhället. Vi ser inte att vi uppmuntrar till någonting ohälsosamt genom det här samarbetet. Det finns många livsmedel som kan ha en negativ effekt på hälsan om man konsumerar för mycket av det. Men idrottsrörelsen utbildar barn och ungdomar om en sund livsstil, och om man rör på sig och har en bra kost är det inte fel att äta lördagsgodis när helgen kommer.

Globalt har Coca-Cola varit partner med Fifa i mer än 40 år. Det nationella samarbetet med Gothia Cup inkluderar i år även Gothia E-Cup.

I ett mailsvar till Dagens Media lyfter Coca-Cola fram att sponsorskapet av Svenska Fotbollsförbundet ger företaget möjlighet att bredda engagemanget inom fotboll på olika nivåer.

"Det ger även möjlighet till att göra mer lokalt relevanta aktiveringar vid fler tillfällen utöver de stora mästerskapen. Målet är att tillsammans med SvFF bygga vidare på engagemang och intresse för svensk fotboll", skriver Frida Keane, kommunikationsansvarig på Coca-Cola Sverige.

Hon skriver även att Coca-Cola stödjer WHO:s rekommendation om att max 10 procent av det dagliga energiintaget ska komma från tillsatt socker.

"Coca-Cola i Sverige gjorde dessutom som första företag i Sverige ett kaloriåtagande för den svenska marknaden förra året med att sänka mängden kalorier i vår portfölj med 20% till 2020".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaMcDonalds

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.