Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

"Vi kör på ända fram till midnatt"

Next M-generalen Niklas Hedberg.

Next M-generalen Niklas Hedberg berättar om de sista förberedelserna inför att årets upplaga av tech- och marknadsföringseventet Next M som drar igång imorgon.


Publicerad 2018-04-10 12:52
Uppdaterad 2018-04-10 13:28

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Imorgon, onsdag, drar årets upplaga av Group M:s tech- och marknadsföringsevent Next M igång. Eventet, som i år äger rum för tredje gången och pågår över två dagar, äger i vanlig ordning rum på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Dagens Media tog ett snack med Next M-generalen Niklas Hedberg (till vardags business development director på Group M) om förberedelserna inför årets event.

– Tekniken är på plats. Våra partners bygger montrar, det bärs bord och drycker kyls. Medans vi pratar ställs alla stolar upp, säger han till Dagens Media.

Hur många stolar är det vi pratar om?

– Det är över 1 200 registrerade. Det betyder fullt hus, och det är väldigt kul.

LÄS MER: Mars-visionär föreläser på årets Next M

Next M:s första år tog utgångspunkt i teknologi, år två handlade mer om kreatitvitet. För i år ligger fokus på AI, VR, data och annan teknologisk utveckling, och årets upplaga har ett grafiskt rymdtema.

– Jag ser fram emot när vi drar igång programmet på huvudscenen. Vi har ett grafiskt rymdtema i år vilket bokstavligen för tankarna till space och exploration.  Grunden i Next M är att hela tiden utforska men likväl måna om sitt egna privata space i en värld där vi konstant är uppkopplade och uppassade av surr och notifikationer. Vi har ett väldigt bra program där AI kommer att vara ett årets viktigaste begrepp, säger Niklas Hedberg, och fortsätter:

– Branschen möts här, och jag tror att det är i det mötet det kan hända saker. Vi måste tillåta oss själva att tänka större tankar, och våga utmana status quo. Riva sönder det vi har gjort tidigare och sluta bygga på gamla grunder.

Under hur lång tid har ni jobbat med förberedelserna för i år?

– Mer eller mindre sen vi avslutade förra årets Next M. Blicken har varit här länge, och vi så glada för att det äntligen är dags imorgon.

Har ni tvingats göra några förändringar i årets program?

– Det kan alltid bli saker som påverkas. Men för i år finns inget större som har påverkat, säger Niklas Hedberg, och fortsätter:

– Vi har slagit förra årets event, båda vad gäller registreringar, men också antalet scener, huvudtalare och tid, säger Niklas Hedberg och syftar på att årets Next M har tio huvudtalare, jämfört med förra årets åtta, samt att tiden förlängts med några timmar.

Nu har ni ytterligare några timmar på er innan årets NextM drar igång. Hur ser de sista förberedelserna ut?

– Det blir intensivt. Vi kör på ända fram till midnatt, och till dess är det lång tid kvar. Det ligger alltid en nerv i luften så här kvällen före.

Årets huvudtalare under Next M:

Amber Case, Case Organic – "We are all cyborgs"

Dennis Scheuer & Dr. Wolfgang Hildesheim, IBM – "AI, VR, AR – Intelligent agents brings customer cervice to a new level"

Mikko Hyppönen, F-secure – "Cyber arms race"

Bas Lansdorp, Mars One – "Land the first humans on Mars in 2032"

David Sneddon, Google – "Creativity, arts and assistance powered by artificial intelligence"

Jessica Lauretti, RYOT Studio – "Forget everything you know: or what I learned from the frontlines of media innovation"

Jonathan Epstein, Sentient – "From Darwin to digital marketing: can evolutionary AI create more effective customer journeys?"

Aral Balkan, Indie – "An internet for everyone"

Sophie Hackford, Futurist – "Augmented intelligence"

Ryan Pulliam, Specular Theory – "The power of immersive technology for businesses and brands"

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.