Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Vi har levt i en bubbla i åtta dagar"

Publicerad: 14 Maj 2016, 08:00
Uppdaterad: 16 Maj 2016, 07:18

Här berättar Lili Assefa och Madeleine Sinding-Larsen om det roligaste – och läskigaste – med Eurovision.


Justin Timberlake och hans entourage har precis lämnat Globen, och trycket från pressen har varit enormt.

­– Intresset för Eurovision har verkligen ökat, menar Lili Assefa, som är presschef för Eurovision tillsammans med Madeleine Sinding-Larsen.

­– För några dagar sedan gjorde vi en skype-intervju med CNN. Det känns extra kul att de stora internationella medierna hör av sig. Även Huffington Post och BBC har hört av sig. De är väldigt intresserade av själva fenomenet. Hur vi får det att funka, varför det är så stort i Sverige, och att Eurovision växer år för år.

Hon fortsätter:

– Kina sänder ju. Och Australien är med. Jag jobbade med Eurovision 2013, och det har definitivt blivit större.

Sedan Eurovisionveckan inleddes har Lili Assefa och Madeleine Sinding-Larsen bott på hotellet inne på Globenområdet tillsammans med Eurovisions coreteam och programledare.

– Schemat är sinnessjukt. Klockan nio börjar våra möten, sedan startar presshanteringen och logistiken med intervjuförfrågningar, berättar Lili Assefa.

Pressen är på plats hela tiden, om något händer vid genrepen kommer frågorna direkt. Allt sker i realtid.

– Det är som att leva i en bubbla som snurrar på från nio till två på natten varje dag nu, säger Lili Assefa.

Madeleine Sinding-Larsen fyller i:

– Det är jobb, jobb, jobb – men världens roligaste. Den största utmaningen i det här projektet är att vi är flera olika samarbetspartners och att all information och kommunikation oss emellan ska synkas. Men det har gått väldigt bra. 

Vad är ni oroliga för inför finalen?

– Att sändningarna går bra underlättar. Det är ju sådant som kan bli jobbigt i presshanteringen. Mardrömmen vore förstås ett sändningsfel av typen Miss universum. Att man skulle utse fel vinnare. Än så länge har det dock inte hänt något som gett oss ont i magen. Säkerhetsfrågor som kommer från media tar vi såklart på allvar. När SÄPO meddelade att det var terrorister på väg kom det såklart mycket frågor till oss. Men det är Stockholm stad och Polisen som ansvarar för säkerheten, därav ligger även kommunikation ansvaret hos dom, säger Lili Assefa.

Madeleine Sinding-Larsen:

– Jag är inte orolig, jag vet att trots att vi har planerat allt sedan tidigt i höstas så kommer det med största sannolikhet att dyka upp något som man inte har tänkt på. Men det är en del av utmaningen och också det som är spännande.

Vad är det mest oväntade som hänt?

– Justin Timberlake - sjukt positivt, säger Lili Assefa, och fortsätter:

– Responsen vi fick när vi tryckte på knappen och det gick ut  över Europa var enorm. Att han dessutom själv tweetade om det är ju extra kul.

Madeleine Sinding-Larsen:

– Och roligast är all den positiva feedback som vi har fått både från ackrediterad media och delegationer.

Hur har Stockholm skött sig som värdstad?

Alla har gjort ett fantastiskt jobb. Till exempel med "Eurovision Village" som verkligen har bubblat av energi, och den pampiga flaggceremonin på Skeppsbron då alla deltagande länders flaggor hissades, säger Madeleine Sinding-Larsen.

Lili Assefa:

– Invigningscermonin i Stadshuset var ett riktigt hallelujah-moment. Med alla våra grymma artister och legendaren Björn Ulvaeus som hälsade alla välkomna och berättade att hans resa började med Eurovision. Det är svårt att slå för andra länder.

Hur länge stannar ni på efterfesten?

– Jag är glad om jag överhuvudtaget hinner dit, säger Madeleine Sinding-Larsen.

Lili Assefa:

– Hade jag inte jobbat med Eurovision så hade jag definitivt varit nere på Euroclub. Jag har sett mina kompisars bilder på instagram. Ett sånt bra party. Stockhom när det är som bäst!

 

Här är deras favoritlåtar från Eurovision genom tiderna:

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.