"Vi är konsekvent inkonsekventa"

2017-10-23 11:45  
Några av branschens mest brännande och utmanande frågor diskuteras under Mediedagen. Bild: Pixabay

UPPDATERAD. Sara Hansson och Ida Backman på Oatly, Rufus Lidman på Sveriges Annonsörer, influencern Petra Månström och AI-experten Ather Gattami ger en försmak på vad de kommer att prata om under Mediedagen.

För 11:e gången arrangerar Dagens Media Mediedagen – där vi lyfter vårt redaktionella innehåll till en livescen. Den här gången äger eventet rum i Meeting Rooms lokaler på Alströmergatan i Stockholm, på torsdag den 26 oktober.

Några av branschens mest brännande och utmanande frågor diskuteras med de som har – eller i alla fall borde ha – svar.

Här avslöjar några av talarna vad de kommer att prata om under dagen, och vad de mest ser fram emot.

"Vi är konsekvent inkonsekventa"

Sara Hansson och Ida Backman på Oatly.
 

Sara Hansson och Ida Backman på Oatly

Vad ska ni tala om på Mediedagen?
– Vi ska prata om hur vi jobbar på Oatly, för- och nackdelar med att vara som vi är, jobba som vi gör och visa blandande case.

Vad hoppas ni kunna förmedla?

– Som vår creative director säger: vi är konsekvent inkonsekventa. Om man ändå ska försöka sammanfatta oss lite så kan man väl säga att transparens är återkommande i hur vi jobbar och vad vi tycker är viktigt.

Vad hoppas ni få ut av Mediedagen?

– Vi har inte varit med på någon mediedag tidigare, så vi har skyhöga förväntningar!

 

"Din hjärna spelar roll"

Rufus Lidman på Sveriges Annonsörer. Foto: Janne Naess
 

Rufus Lidman, digital rådgivare på Sveriges Annonsörer

Vad ska du tala om på Mediedagen?

 Jag kommer inte prata om hur man skapar en digital strategi, utan hur man lär sig tänka strategiskt. Det ena en insats som en liten styrgrupp eller chef gör någon gång om året, det senare att faktiskt ha ett strategiskt tänk i ens vardagliga utmaningar och aktiviteter. Här pekar långa och många erfarenheter på att det är högst sannolikt att det sistnämnda ger väsentligt mycket starkare påverkan på slutresultatet än det förra.

Vad hoppas du kunna förmedla?

– Att din hjärna spelar roll. Hur du tänker och vad du har för modeller i ditt huvud hjälper dig att proaktivt ta kontroll över dina digitala aktiviteter – och därmed ditt resultat – oavsett om det handlar om att bli en ännu bättre kravställare och handledare, eller om att öka ditt performance i dina egna arbetsaktiviteter. Det handlar om att tänka först och agera sen. Detta är något en långdragen kurs kanske kan ge en ett hum om. Eller så kan man läsa sig till det genom ett sporadiskt hopplock från olika källor. Man kan även ta sig an utmaningen att dechiffrera massa big data.

 

"Hoppas få igång debatt om köpta följare"

Petra Månström.

Petra Månström, influencer, entreprenör och löpcoach

Vad ska du tala om på Mediedagen?

– Influencer marketing i allmänhet och det utbredda problemet med köpta följare i synnerhet. Det här är ett oskick som är mycket vanligare än man tror och byråer och företag är ofta helt omedvetna om det. I mina ögon är köpta följare fullt jämförbart med doping inom idrotten. Man sänker inte bara sig själv utan skapar även sämre förutsättningar för alla andra, eftersom de följarantal som seriösa konton har kämpat sig till organiskt då förlorar i värde.

Vad hoppas du kunna förmedla/vad är ditt budskap?

– Jag hoppas på att äntligen få igång en debatt om problemet med köpta följare och att också få byråer och företag att se bortom räckvidd och fästa större värde vid engagemang och kvalitet på följare.

Vad hoppas du få ut av Mediedagen?

– Jag ser dagen som ett gyllene tillfälle att möta nya och gamla bekanta i branschen.

 

"Uppsjö av möjligheter för AI"

Ather Gattami, AI-konsult och återkommande debattör hos Dagens Media. Foto: Alexander Donka
 

Ather Gattami, AI-expert

Vad ska du tala om på Mediedagen?

– Jag ska prata om hur man kan använda AI för att maximera kundupplevelsen och Return of Investment hos företag. Allt från levande reklam som evolverar över tid, till att bygga interna sökmotorer där informationen struktureras av AI för att optimera processer och serva kunderna på bästa sätt.

Vad hoppas du kunna förmedla?

– Jag vill förmedla det faktumet att det finns en uppsjö av möjligheter där man kan använda AI för att optimera kommunikationen med och service för kunden. Och att man kan och bör göra det idag!

Vad hoppas du få ut av Mediedagen?

– Träffa intressanta människor och lyssna på intressanta föredrag och lära mig om hur AI kan lösa flera problem för företag än de jag känner till.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt