Vattenfalls skidsponsring växer

Vattenfall går in som sponsor i Internationella skidförbundet. Första aktiviteten blir alpina VM i Tyskland.

Vattenfall har varit huvudsponsor till Svenska Skidförbundet sedan 1994. Nu utökar bolaget sitt engagemang i skidsporten genom att sponsra Internationella skidförbundet, FIS.

– I Sverige är vi etablerade inom skidåkningen och vi är väldigt nöjda med samarbetet. Därför känns det naturligt att utgå från det arvet när vi nu gör en koncerngemensam sponsringssatsning, säger Vattenfalls sponsringschef Annika Bränning till dagensmedia.se.

Den nya europeiska sponsringsstrategin är ett led i processen att bygga varumärket Vattenfall på samtliga marknader i koncernen.

– Vattenfall är numera ett europeiskt företag och vi är mitt inne i en konsolideringsprocess. Avtalet med Internationella skidförbundet innebär exponering på viktiga marknader, men även möjligheter till aktivering som hela företaget kan samlas kring, säger Annika Bränning.

– Samarbetet kommer användas i samtliga kommunikationskanaler. Exponeringen är en del men det kommer att bli aktiveringen på våra marknader externt och internt som blir allt viktigare, fortsätter hon.

Hur mycket avtalet är värt avslöjas inte.

Under kommande säsong är Vattenfall sponsor till alpina VM i tyska Garmisch Partenkirchen, världscupen i längd, alpina världscuptävlingen i Åre samt backhoppningstävlingen Four Hills Tournament i Tyskland.

– Det finns ett stort intresse för backhoppning i framför allt Polen och även i Tyskland.

Engagemanget för svensk skidsport består i samma skala som tidigare, både på landslagsnivå och för fritidsåkare. Det nuvarande avtalet med Svenska skidförbundet gäller till och med 2012.

Publicerad 2010-11-04 08.42Uppdaterad 2015-12-06 15.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: