Vattenfall: "Vi är jätteglada"

Det blev ett storartat slut på VM i Val di femme. Johan Olssons guld i gårdagens femmil gladde inte minst huvudsponsorn Vattenfall som är nöjda med svenskarnas insats och utfallet av sponsorskapet.

– Vi är jätteglada. Det var en fantastisk avslutning, säger Annika Bränning, sponsringsansvarig på Vattenfall.

Partnerskapet mellan kraftbolaget och det svenska skidlandslaget sträcker sig tillbaka till 1994 och är, enligt Annika Bränning, något man värnar om.

– Skidsporten hänger samman med ursprunget i norr. Elen möjliggör för skidsporten genom belysning och snökanoner. Över 60 procent av svenska folket är intresserade av skidsport vilket gör att vi når ut till väldigt många, säger Annika Bränning.

VM i Val di Femme dominerades av Norge. Våra grannar i väst tog 19 medaljer, varav åtta guld, medan svenskarna kammade hem sex silver och ett guld.

Det internationella skidförbundets ordförande Gianfranco Kasper har uttryckt oro över utvecklingen, eftersom intresset i medierna går ner när en nation dominerar.

Har detta någon betydelse för ert sponsorskap?

– Det är ingenting som jag har någon direkt oro för. Men det är viktigt ur ett långsiktigt perspektiv. Norrmännen är otroligt duktiga, men det är ju deras nationalsport. Utifrån ett svenskt perspektiv har vi också haft stora framgångar. Norrmännen har även sagt att de planerar att dela med sig av sina kunskaper, säger Annika Bränning.

Under det pågående skid-VM skakades skidsporten av "Uppdrag Gransknings" rapport om misstänkt doping under 1990-talet.

Påverkar detta förtroendet för skidsporten?

Vi tar naturligtvis avstånd från all doping och kan avsluta samarbetet om det skulle förekomma doping.

Men detta var ju längesedan och vi har ett bra förtroende för Skidförbundet och tror på en öppen dialog, säger Annika Bränning.

För en tid sedan fick Vattenfall kritik för sin sponsringsverksamhet efter det att analysföretaget Askus visat stora kostnader.

Hur ser ni på den kritiken?

– Rapporten byggde på gamla siffror från ett par år tillbaka och omfattade hela kommunikationsbudeten. Vi har gjort mycket för att minska kostnaderna på totalen sedan dess. Resulaten följs upp hela tiden och visar fina resultat av sponsringen, säger Annika Bränning.

Vilka sponsringsevenemang har fått stryka på foten?

– När vi centraliserat företaget har vi minskat sponsringen till olika nationella sporter som exempelvis basket i Tyskland och skidskyttet i Sverige. Vi vill satsa på få internationella partnerskap inom skidsporten och de nationella olympiska kommitéerna på våra viktigaste marknader samt några lokala evenemang som exempelvis Jokkmokks marknad.

Helen Preutz

Publicerad 2013-03-04 08.34Uppdaterad 2015-12-06 12.52

Dela artikeln: