Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Världscuptävling utan sponsor – riskerar nedläggning

Publicerad: 21 September 2009, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Skid- och snowboardtävlingen Winter Jam står utan huvudsponor. Nu riskerar man att förlora sin världscupstatus.


– Det är frustrerande när man har en så pass bra produkt, säger Ulf Mård på Louder, som arrangerar tävlingen på uppdrag av Svenska Skidförbundet.

Alla underleverantörer är upphandlade. Stockholms Stadion är bokad till den 22 novemebr. SVT är redo att direktsända. Men en viktig sak saknas för Winter Jam: En huvudsponsor.

Tävlingen kostar runt 4,5 miljoner att genomföra, men det har man i dagsläget inte.

– I en konjunktur som denna är det en seriös summa pengar att bränna av på en dag men i medieutfall slår Winter Jam event som DN Galan och Stockholm Open, säger Ulf Mård, och hänvisar till en undersökning från Stockholm Visitors Board, som visar att eventet sänts i 172 länder jämfört med DN Galans 140.

Han säger att han upplever att försäljningsprocessen blir längre i bistrare tider.

–  I år när vi har försökt sälja Winter Jam har många attraherats av produkten men processen tar otroligt lång tid. Besluten måste tas väldigt högt upp i leden, säger Ulf Mård.

Förra året kom ett 70-tal av världens främsta skid- och snowboardåkare till Stockholms Stadion – tillsammans med runt 20 000 besökare. Enligt Ulf Mård på Louder direktsändes tävlingen, som har världscupstatus, i 30 länder. Hur tävlingen blir i år är ovisst, säger han.

– Det finns ingen anledning att gå vidare med detta utan sponsor. Vi riskerar att förlora världscupstatusen.

Winter Jam är gratis för besökarna och att börja ta entré är ingen idé, säger Ulf Mård.

– Tanken är att rekrytera nya till sporten. Om vi tar betalt så kommer bara de redan frälsta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.