Utgivarna enar svenska medier

2012-07-02 16:05  

Under ett seminarium anordnat av Tidningsutgivarna lanserades i dag den nya branschorganisationen Utgivarna. En organisation som ska värna den svenska modellen – och förena Sveriges ansvariga utgivare.

Initiativet till Utgivarna har tagits av Tomas Brunegård, styrelseordförande för Tidningsutgivarna och koncernchef för Stampen. Dagensmedia.se träffade honom direkt efter seminariet där Utgivarna lanserades. En organisation dit allmänheten kan vända sig med utgivarfrågor – oavsett medieslag.

– Jag har både varit ordförande för TU och suttit i styrelsen i massor av år. Därför tycker jag att det är så uppenbart att det konkurrensförhållande med andra medieslag, oavsett om det är public service, kommersiell tv eller radio, rör andra saker än just utgivarskapet, säger Tomas Brunegård till dagensmedia.se.

På scen för att ”välsigna” den nya organisationen var bland annat Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, Eva Hamilton, vd på Sveriges Television och Göran Ellung, vd på Nyhetsbolaget.

– Det har blivit så uppenbart att vi vinner mycket mer på att samverka kring utgivarskapet än att var och en ligger kvar i sitt eget fack. Det är grundidén som burit det här projektet, säger Tomas Brunegård.

Han vill dock inte ta på sig all ära för att Utgivarna nu bildas.

– Det är flera som har tyckt att det här är en bra idé även om det var jag som tog initiativet och fick bollen att rulla.

Var det svårt att övertala alla att vara med?

– Nej, vi har haft ganska omfattande diskussioner i TU:s styrelse om huruvida detta är bra idé eller inte. Framför allt har förhållandet till public service diskuterats, säger Tomas Brunegård och fortsätter:

– Efter djupa diskussioner kom vi trots allt fram till att vi ska stå enade. Sedan har det också uppstått ett tycke på ett personligt plan. Det här handlar väldigt mycket om ett antal människor som vill jobba tillsammans. Det är det som är det unika det här.

Cilla Benkö, tillträdande vd på Sveriges Radio, menar att samarbetet är viktigt för att den svenska modellen ska skyddas.

– Den här organisationen behövs för att vi i Sverige har ett system som är absolut unikt i världen. Vi har en yttrandefrihet, en tryckfrihet och ett ansvarigt utgivarskap som ingen annan har, säger hon och fortsätter:

– Om vi, istället för att bråka sinsemellan, oavsett om det handlar om kommersiell media eller public service, kan samsas och jobba tillsammans kring viktiga publicistiska frågor är det mycket bättre för publiken.

På flera håll i Europa är medierna under attack, hur ser du på läget i Sverige?

– Just nu tycker jag att det ser ganska bra ut för Sverige. Visserligen har en hel del tidningar stora ekonomiska problem samtidigt som public service villkor återigen är uppe för diskussion. Men jämför man med vissa delar av Europa där politiker är inne och detaljstyr media på ett helt annat sätt och där det också är kraftiga besparingar har vi det förhållandevis bra.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt