Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

"Upplevs mer som mellanmål än godis"

Publicerad: 18 Mars 2015, 11:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Kexchoklad är en del av upplevelsen i de svenska fjällen sedan över 20 år. Sponsorskapet har hjälpt Cloetta att positionera Kexchoklad som ett mellanmål.


Samarbetet med Skistar är en viktig beståndsdel i Kexchoklads kommunikationsplattform ”Sveriges godaste mellanmål”.

Genom att synas tydligt i backarna i Sälen med sina rutiga mellanmålsstationer, slalomtävlingar och skidorientering, har Kexchoklad den överlägset högsta kännedomen bland annonsörerna i fjällen.

– Vi överpresterar i mätningarna. Vi är huvudsponsor men framstår som en titelsponsor, säger Fredrik Sjöström.

Samarbetet började 1994 i Hundfjället, och har sedan dess utökats till fem av Skistars skidorter i Sälen och Vemdalen.

Tidigare sponsrade Cloetta även det alpina landslaget, som hade Kexchokladrutiga ärmar på sina tävlingsdräkter.

Det avtalet avslutades 2009 då Cloetta valde att istället öka sin aktivering bland semestrande familjer i svenska fjällen.

– Landslaget hjälpte till att koppla ihop Kexchoklad med en aktiv livsstil, och stärka associationen till skidåkning. Det gav hög kännedom, men efter tio år ville vi istället satsa på att öka engagemanget och lojaliteten, säger Fredrik Sjöström.

Sedan dess har Cloetta ökat investeringen i Skistarsamarbetet och syns nu betydligt mer i backarna.

Varje dag genomförs en Kexchokladjakt med gömda frågor i de olika pisterna, det finns rutiga mellanmålsstationer utplacerade och Kexchoklad-brandade banor för skicross, slalom och parallellslalom.

Cloetta har ett tiotal egna medarbetare på plats som håller i aktiveringen.

– Vi bidrar med underhållning som är helt kostnadsfri för besökarna, det är ett tydligt relevant värde för Skistar, säger Fredri­k Sjöström.

Samarbetet har pågått i över 20 år och Fredrik Sjöström räknar med att det kommer att pågå länge till.

– Det tar tid att bygga upp en stark relation, men nu ser vi att vi får bra resultat. När man har hittat ett samarbete som tillför nytta för alla parter, är det viktigt att orka hålla sig fast vid det och fortsätta att hålla sig relevant.

I dag är Cloetta det mest igenkända varumärket i Sälen och Vemdalen. Det mest långsiktiga resultatet är dock att Kexchoklad inte bara ses som godis, utan som ett mellanmålsalternativ till en frukt eller en energibar, enligt Fredrik Sjöström.

Hur mycket avtalet är värt per säsong vill han inte svara på, men han betonar att priset på kontraktet bara är en del av investeringen.

– Avtalet är en entrébiljett, den stora kostnaden ligger i aktiveringen.

Från och med i år utökas dessutom Cloettas sponsringsbudget. Till våren ger sig Kexchoklad nämligen in i löparsegmentet på allvar med sponsring av bland annat Göteborgsvarvet, Blodomloppet och Stockholms halvmarathon.

– I dag är vi starkast under vintern, vi vill utöka det till resten av året, säger Fredrik Sjöströ­m.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.