Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Två superskandaler – båda i Hummelkläder

Publicerad: 30 Maj 2011, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

I två av svensk fotbolls största supporterskandaler har gärningsmannen burit kläder från det danska varumärket Hummel. "Det är frustrerande", säger Pontus Sköldberg på Hummels svenska agentur.


Den 18-årige man som attackerade Malmö FF:s målvakt i derbyt mot Helsingborg bar en tröja från Hummel, omisskänlig på grund av mönstret på ärmarna.

– Det är supertråkigt och frustrerande, eftersom det finns inte så mycket vi kan göra mer än att hoppas att det inte händer igen, säger Pontus Sköldberg, som driver Hummels agentur i Sverige.

Pontus Sköldberg var på det danska huvudkontoret i tisdags när matchen mellan Helsingborg och Malmö tvingades avbrytas på grund av 18-åringens attack.

– Marknadsavdelningen blev väldigt bekymrade och började direkt kolla hur medierna rapporterade om händelsen, säger han.

18-åringen, även kallad " hummel-miffot" av Eurosport.ses chefredaktör Kristian Borell, är inte den första fotbollshuligan som har fångats på bild i det danska varumärkets kläder. Den danske mannen som hoppade på domaren i EM-kvalet mellan Danmark och Sverige 2007 bar också Hummel.

– På näthinnan är Hummel nu förknippat med två av de största skandalerna i svensk fotboll, vilket så klart inte är bra ur ett varumärkesperspektiv, säger Niklas Bodell, kommunikationschef och strategisk rådgivare på Involve Communication.

I Sverige har Hummel-agenturen har bara funnits i ett par år. Än så länge ligger fokus på klädbutiker och handbollsklubbar, men förhoppningen är att samarbeta med fler sporter på sikt – även fotboll.

Niklas Bodell tror att Hummel får svårt att attrahera fotbollsklubbar den närmaste tiden.

– Det skulle nog bli uppförsbacke, säger han.

Bör Hummel agera?

– Svårt att säga. Det är klart att det skulle vara ett spännande projekt om Hummel sjösatte en kampanj mot fotbollsvåld, men det är riskabelt också. Det är ju i så fall jätteviktigt att tonaliteten är exakt och att den får ett lyckat genomslag, men det finns det ju naturligtvis aldrig några garantier för, säger Niklas Bodell.

I nuläget är det inte aktuellt för Hummel att agera på grund av skandalen i Skånederbyt.

– Det var extrem otur att personen som tappade greppet i Skåne bar Hummel. Det är inget märke som vanligtvis förknippas med huliganism, men blir det en snackis om Hummel och huliganer måste vi självklart göra något, säger Pontus Sköldberg.

Att den danske supportern från 2007 bar Hummel tycker han däremot inte är särskilt anmärkningsvärt. Hummel är det överlägset största märket bland danska fotbollsfans, efter flera års sponsring av det danska landslaget.

– I stort sett alla danska supportrar bär Hummel.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.