Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Trots sponsortappet – Kiruna IF utökar hbtq-arbetet

Hockeylagets Kiruna IF:s hbtq-satsning har mötts av både motstånd och hyllningar. Nu fördjupas tillsammans med sponsringsbyrån Passion Lab.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 16 December 2014, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:17

Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Kiruna IF:s hbtq-satsning lanserades i somras och går bland annat ut på att laget genomgår en ”HBT-certifiering” och på att a-lagsspelarna bär regnbågsfärgade matchtröjor.

Efter att det i höstas stod klart att ett antal sponsorer valt att avbryta sitt stöd till klubben på grund av hbtq-satsningen, blev Kiruna IF nedringda av sponsorer och kommunikationskonsulter som ville starta samarbeten.

Nu har Kiruna IF valt att anlita sponsringsbyrån Passion Lab för att fördjupa sitt hbtq-arbete och göra det till en integrerad del i klubbens varumärke.

– Vi har drivit detta på ideell basis, men märker att vår möjlighet att påverka är stor. Med professionell hjälp kan vi driva denna fråga i hela landet, säger Johan Köhler, ordförande i Kiruna IF.

Passion Labs vd Niklas Turner Olovzon tror att fler rättighetsinnehavare kommer följa Kiruna IF:s exempel, och hitta projekt som inte bara ger affärsnytta utan även visar att man tillför något till samhället.

– Kiruna IF:s projekt skapar avtryck i idrottsvärlden, men även i hela sponsringsbranschen. Att rättighets­innehavare tar samhälls­ansvar och kombinerar sponsring och csr är något vi kommer att se mer av under nästa år, säger han.

Sedan hbtq-projektet startade har publiksnittet på Kiruna IF:s matcher ökat. En delvis ny publik har hittat till hockeyarenan och merchandiseförsäljningen har gått upp.

Även pr-mässigt har projektet varit en framgång. Kiruna IF:s regnbågsfärgade matchtröjor har blivit omskrivna i flera internationella sportmedier, och även sponsorernas beslut att lämna klubben fick stor uppmärksamhet i medierna.

LÄS MER:

Ämnen i artikeln:

Passion Lab

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.