Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Trendbrott för Guldägget

Sedan 2007 har antalet inskickade bidrag till Guldägget minskat för varje år. Nu har den negativa trenden brutits.


Publicerad 2011-02-04 13:52
Uppdaterad 2015-12-06 15:22

Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråer

Dela artikeln:

Guldägget har som mål att prisa Sveriges bästa reklam och kommunikation. Men antalet bidrag minskat stadigt sedan 2007.

Nu har den negativa trenden brutits.

- Man kan inte önska sig en bättre start som ny Guldäggsgeneral, säger Maja Siösteen på Komm, i ett pressmeddelande.

Jämfört med förra året har antalet inskickade bidrag ökat med drygt 100 stycken till 1 152 bidrag.

- Det här är ett skolexempel på när insikt och arbete av fantastiska kreatörer leder till bra kommunikation. Samtidigt gör förstås en vändande konjukturskurva sitt till, säger Jessica Bjurström, vd Sveriges Kommunikationsbyråer pressmeddelandet.

Bakom årets Guldäggskampanj står Göteborgsbyrån Crispin Porter + Bogusky Europe.

- Vi ville bevisa att den svenska reklambranschen behöver Guldägget. Nu lyckades vi uppenbarligen dessutom bevisa att kreativ reklam ger effekt, säger Gustav Martner, Executive Creative Director CP+B Europe pressmeddelandet.

Guldäggsgalan hålls den 14 april.

Antal inskickade bidrag

2008: 1330

2009: 1216

2010: 1045

2011: 1152

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.