Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Telia väljer S&B

Publicerad: 23 juni 2009, 12:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Flera byråer drabbas när Telia lägger hela sponsringsuppdraget hos en enda strategisk partner.


Tidigare har Telia jobbat med flera olika byråer inom sponsring och event.

Under våren har Telia genomfört en upphandling för att hitta en strategisk sponsringspartner, med helhetsansvar för företagets sponsringsåtaganden.

Valet föll på S&B.

– Vi tror att S&B kan komplettera vår huvudbyrå DDB och utmana oss att ta nästa steg inom sponsring. Vi hoppas kunna få ännu bättre fokus på den sponsring vi gör och få ut våra fotbolls-, musik- och gamingåtaganden ännu mer till marknaden säger Josefin Lundmark, marknadschef för Telias mobilitetstjänster.

Telia har tidigare jobbat med bland andra PS Communication och Minnesota.

– Vi har använt olika sponsrings- och eventbyråer till olika aktiviteter. Nu lägger vi huvudparten hos S&B, speciellt när det gäller strategiska satsningar. Däremot kommer vi nog att behöva anlita andra byråer för produktion ibland, säger Josefin Lundmark.

En anledning till att Telia nu väljer en byrå till all sponsring är behovet att minska kostnaderna i bolaget.

– Det finns en rad förklaringar. Vi vill alltid effektivisera och få ut mer av alla effektiviteter och letar ständigt synergier mellan olika aktiviteter. I och med att vi blir färre på Telia, samtidigt som vi gör mer och mer saker, behöver vi starka partner, säger Josefin Lundmark.

Niklas Olovzon är partner på S&B:

– Det känns självklart supertrevligt att få jobba med Telia. Jag tror att de har valt rätt väg att vandra, genom att samordna sina sponsrings- och eventåtaganden och hitta den röda tråden.

– Samarbetet med DDB var en viktig del i upphandlingen. Vi har inte jobbat ihop med dem förut, så vi får två nya partner i och med det här uppdraget.

– Telia är en spännande aktör som har gjort mycket bra inom sponsring och event som är duktiga på att koppla ihop detta med affären. Eftersom de säljer produkter inom sport, musik och spel passar den typen av sponsring de gör.

Hur stort är uppdraget för S&B?

– Så långt har vi inte kommit än. Ur strategisk synpunkt är det ett jättefint uppdrag och vi går in helhjärtat, men vi vet inte än i detalj hur genomförandet kommer att se ut. Men Teliauppdraget tillsammans med några ytterligare nya kunder det senaste året innebär att vi kommer att behöva rekrytera de närmaste månaderna.

Arbetsgruppen på S&B består bland andra av Andreas Asplund, projektledare, Daniel Hegborn, strateg och Niklas Olovzon, kreativ chef.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.