Event/sponsring
Telia sponsrar landslaget i e-sport
Publicerad: 1 augusti 2018, 11:28
Uppdaterad: 1 augusti 2018, 11:33
Under det fjärde kvartalet 2017 spenderade e-sport/gaming-tittare i genomsnitt nära 100 minuter per dag på genren, vilket är en årlig ökning med drygt 20 minuter. Bild: Flickr
Inför höstens VM: Telekomjätten blir officiell partner till landslaget via e-sportbolaget ESEN e-sports.
Sverige är sedan länge ledande inom e-sport och Telia väljer nu att som officiell partner stötta den fortsatta svenska framgången inför VM.
Partnerskapet sker via e-sportbolaget ESEN esports och blir en del av Telias satsning för att främja svensk e-sport inför VM-kvalen i Sverige under augusti och det kommande internationella världsmästerskapet i Kaohsiung, Taiwan i november.
Joakim Stenberg är vd på ESEN esports:
– ESEN arbetar målmedvetet för att etablera e-sporten som en erkänd sport och för att bygga upp strukturer så att fler spelare ges möjlighet att tävla i den sport de brinner för. Vi har som vision att få till ett OS, VM, EM och SM för e-sporten - och genom samarbetet med Telia, som lagt grunden för Sveriges digitala infrastruktur, tar vi ett stort steg i rätt riktning.
Det svenska VM-kvalet pågår mellan den 8–28 augusti och avslutas med en final i Stockholm den 1–2 september. Det vinnande laget kommer att representera Sverige i den 10:e upplagan av de internationella världsmästerskapen i Taiwan.
– Det känns naturligt för oss som ledande aktör inom digitaliseringen att vara en del av e-sportens utveckling. Att sponsra det svenska landslaget i e-sport känns också lite extra härligt efter den här sommaren och de svenska VM-framgångarna. Nu fortsätter e-sport att växa och det gör även spelarnas behov, något som är relevant för oss i utvecklingen av nya tjänster och produkter. Att stötta landslaget och VM-kvalen känns därför som ett bra första steg, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.