Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Event/sponsring

Telia åter till Melodifestivalen

Telia har varit huvudsponsor till Melodifestivalen i tio år. Och även nästa år ska telekomjätten vara med.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Mars 2012, 06:55
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:30

Ämnen i artikeln:

StatoilMelodifestivalenTeliaSwedbankCoopMio

Telia har i år varit med under hela Melodifestivalens turné, med aktiveringar på varje stopp. Tittarna har bland annat kunnat tippa vinnarna och jämföra sina kunskaper med schlagerexperten Bert Karlsson, och man har släppt en Melodifestivalapp för mobilen.

– Det har varit ett fantastiskt år. Vi trodde att Melodifestivalen kanske skulle backa lite, men det har varit tvärt om. Vi är ännu inte klara med utvärderingen, men spontant är vi väldigt nöjda. Vi har fått bra engagemang i sociala medier och kunder på plats har varit nöjda, säger Anna Rose, projektansvarig för Melodifestivalen på Telia.

Telia har ett treårigt avtal som huvudsponsor och ska vara med även nästa år. Därefter går det befintliga avtalet ut.

– Det har varit ett bra arrangemang och vi har fått bra stöd från Live Nation. Vi har kunnat genomföra vår aktivering i enlighet med våra varumärkesmål och vi har träffat rätt målgrupp.

Coop var med som huvudsponsor för första gången i år. Dagligvarukedjan lottade bland annat ut biljetter till sina kunder och hade en vip-kväll för de mest engagerade och lojala kunderna under finalen i Globen.

– Det gjorde vi för att manifestera vilka som är våra största och viktigaste ägare. Vi har fått väldigt positiv respons på vårt sponsorskap och vi har sett resultat i butik, säger Thomas Engelhart, vd på Coop Marknad.

Hur stor var försäljningen?

– Jag kan inte gå ut med siffrorna, de är ännu inte klara. Men vi hade tävlingar kopplade till att man handlade i butik och där ser vi en klar ökning jämfört med förra året.

Ska Coop vara med nästa år igen?

– Det är för tidigt att svara på, men vårt avtal ger oss möjlighet att vara med två år till.

Övriga huvudsponsorer till årets schlagerfestival var Statoil, Mio och Swedbank.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.