Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Telenors marknadschef: ”Det gäller att våga hoppa på i tid”

Publicerad: 21 Augusti 2019, 12:21

Ellinor Axell

Telenor har sparat in miljonbelopp på medieköp. Marknadschefen Ellinor Axell kommer till Mediedagen för att berätta hur.


Ämnen i artikeln:

TelenorAIMediedagen

Mediedagen arrangeras av Dagens Media för alla som är professionellt verksamma inom media. En av talarna är Ellinor Axell.

- Jag ska prata om hur vi gick från att köpa media av vår mediebyrå, till att insourca alla medieköp och att till idag använda oss av ett AI-verktyg som heter Albert som köper all vår digitala media. Jag kommer att prata om hur det har påverkat vår organisation och vilka resultat det har gett.

Vad ska deltagarna ha med sig från din föreläsning?

- Alternativ att köpa media finns. Det finns väldigt moderna verktyg som kan optimera medieköpen på en helt annan nivå än vad man kan göra som människa. Det finns sätt att se hur man kan optimera alla kanaler idag. Detta trodde vi inte var möjligt för bara några få år sedan.

Hur ser framtiden ut för medieköp?

- Medieköp görs manuellt idag. Jag tror att vi kommer att se den förändring som aktiehandeln gick igenom. Förr satt man och ”tradeade” manuellt och sedan kom det maskiner som gjorde det. Detta kommer hända med medieköp också. Hoppar man på tåget tidigt har man en comparative advantange. Jag köper mycket mer effektivt idag än ett varumärke som inte använder Albert. Det gäller att våga hoppa på i tid. När marknaden är mogen är man status quo igen. 

I en mening, vad är den främsta anledningen till att använda Albert?

- Han maxar våra digitala medieköp, både resultat- och kostnadsmässigt. 

Ellinor Axell ser inga risker med att använda Albert.

- Vi har idag minimerat risker i och med att vi kan se vad vi betalar för och vad vi får ut av det. Innan Albert hade vi väldigt liten kontroll över var vi spenderade våra pengar någonstans när det kom till digital media. 

Mediedagen

Arrangör: Dagens Media

Datum: 19 sept

Tid: ​08:30 - 16.30

Var: Münchenbryggeriet, Stockholm

Målgrupp: Konferensen riktar sig till publicister och marknadsförare.

 

Säkra din plats till Mediedagen här.

Axel Duberg

Reporter

Ämnen i artikeln:

TelenorAIMediedagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.