Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Tele2:s vd om nya arenaskandalen: "Det är för jävligt"

Publicerad: 27 Januari 2014, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Efter en ny skandal på Tele2 Arena riktar Djurgården nu kritik mot arenan. Det är ett felaktigt sätt att lösa problemet, enligt Thomas Ekman, vd Tele2.


Ämnen i artikeln:

Tele2 Arena

Tele2 Arena har inte ens existerat i sju månader, men redan har två våldsamma händelser skapat negativa rubriker kring multiarenan i södra Stockholm. Tidigare har Hammarby-anhängare attackerat Gais-supportrar inne på arenan.

Och så i helgen: kaos på både planen och läktaren i samband med att Djurgården Fotboll gästades av tyska Union Berlin i en träningsmatch, som fick avbrytas.

– Det som sker är för jävligt, säger Thomas Ekman, vd på Tele2, till Dagens Media.

Efter matchen utbröt upplopp där totalt tolv poliser ska ha skadats, enligt Stockholmspolisens presstalesman.

Den här gången riktar Stockholmslaget kritik mot själva arenan. Enligt Djurgårdens evenemangsansvarige, Tomas af Geijerstam, var säkerheten undermålig på Tele2 Arena.

– Arenan behöver till viss del byggas om, säger han till Aftonbladet.

Thomas Ekman tycker att det resonemanget är felaktigt, och främst handlar om att skjuta ifrån sig ansvar.

– Vi har hört samma resonemang även kring Friends Arena – att klubbarna plötsligt skyller på arenan. Vi tycker att klubbarn måste ha bättre koll på vad som händer och vilka som kommer till matcherna. Det är klart man kan bygga säkrare – typ sätta burar runt klackarna – men så vill nog ingen ha det. Såna här frågor måste nätverken runt runt klubbarna ta tag i tydligare, säger Thomas Ekman till Dagens Media.

Enligt Ekman finns inga planer på att ifrågasätta titelsponsorskapet. Däremot kan det bli aktuellt att ställa hårdare krav kring uthyrningen av arenan.

Efter helgens skandal väntar nu samtal med Djurgården Fotboll, Stockholm stad och SGA (arenaboalget).

– I den här frågan ser vi titelsponsorskapet som en möjlighet att skapa en plattform för att kunna föra diskussioner med klubbarna och få ett slut på det som pågår. Vi diskuterar kontinuerligt med klubbarna.

Hur mycket Tele2 har betalat för att namnge arenan är inte känt, men det rör sig om stora belopp. Swedbank betalade 150 miljoner kronor för att bli namnsponsor till nya nationalarenan i Solna, ett sponsorskap de sedermera gav bort till Friends.

LÄS OCKSÅ:

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tele2 Arena

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.