Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

SXSW – så ska Sverige säljas

Publicerad: 11 Mars 2016, 13:14
Uppdaterad: 14 Mars 2016, 08:11

Bild 1/2  

Idag startar årets South by Southwest. En global, kreativ festival där olika länder tar del av nyheter inom kreativa näringar. "Vi vill visa upp det progressiva och innovativa Sverige", säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.


Ämnen i artikeln:

SXSW

– Det här känns jättekul. SXSW är en relevant arena som ger oss en bra plattform, säger Thomas Brühl.

Att synas på SXSW skapar möjligheter för svenska företag att gå på export, få nya affärer samt få fler turister att bli nyfikna på Sverige. Därför väljer många olika företag inom film, dataspel, musik och medier att delta tillsammans med Visit Sweden, Tillväxtverket, Utrikesdepartementet och Svenska institutet.

– Vi vill visa upp det progressiva och innovativa Sverige. Istället för att bara berätta om Sverige vill vi istället involvera deltagarna att möta flera olika kreatörer och företag från Sverige på plats. Så deltagarna själva får se och uppleva själva upplevelserna som vårt land har att erbjuda. Istället för att snacka om det så vill vi visa det helt enkelt, säger Thomas Brühl.

Sverige kommer ha en officiell yta på mässområdet där bland annat artister som Silvana Imam, Rebstar och Vulkano kommer att uppträda.

– Vi vet historiskt att kreativa näringar stärker och bygger länders varumärken. Det skapar en ökad kännedom om landet, vilket vi nu vill göra med Sverige där Sveriges kreatörer blir budskapsbärare, säger Thomas Brühl.

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet bidrar till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen.

Utländska turister spenderar årligen 96 miljarder kronor i Sverige och cirka 160 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SXSW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.