Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Event/sponsring

Swedbank till attack mot Neo-skribent

Publicerad: 28 Januari 2013, 08:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

I en artikel i Dagens Arena går Mikael Sekund, senior rådgivare i public affairs på Swebank, till angrepp mot Neo-redaktören Mattias Svensson. Svensson hade tidigare i ett Twitterinlägg kallat en fotbollssdomare hora.


Ämnen i artikeln:

Swedbank

”Fotbollen håller på att förstöras av huliganer, de flesta precis som Mattias Svensson; strax under eller över 40 år, välutbildade, med bra inkomster och med ett stabilt familjeliv."

Så skriver Mikael Sekund i en debattartikel i Dagens Arena förra veckan. Bakgrunden är att Neoskribenten kallat en fotbollsdomare för hora i ett Twitterinlägg.

Svenssons ordval bör bör inte accepteras för att det råkar handla om fotboll, menar Sekund. Enligt honom har klimatet på svenska fotbollsmatcher i de högre divisionerna blivit så rå att de inte lämpar sig för barnfamiljer.

Som samhällsdebattör och fotbollsälskare borde Svensson bidra till att förändra situationen, anser Sekund och efterlyser en ursäkt från Svensson.

Artikeln på Dagens Arena har i sin tur fått kritik, bland annat från Svenska Fotbollssupporterunionen.

– Kritiken skjuter bredvid mål. Sekund målar upp en bild där detta är det stora problemet, och att det är därför folk inte går på fotboll och så vidare. Det är lite väl förhastat kanske att hoppa till den slutsatsen efter något som någon skriver på Twitter, skriver unionens vice orförande Victor Capel på Fotbolldirekt.se

Swedbank är en av fotbollssveriges största sponsorer, vilket förklarar genomslagskraften i Sekunds uttalande.

Dagensmedia.se har talat med Mikael Sekund som inte vill kommentera vare sig artikeln eller den kritik den fått.

– Mitt inlägg talar för sig självt, säger han och meddelar samtidigt att debatten inte kommer att påverka Swedbanks sponsorskap.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.