Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Event/sponsring

SVT letar nytt säljbolag – flera slåss om sponsringsmiljonerna

Publicerad: 3 juni 2015, 06:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:59

More Space riskerar att tappa prestigeuppdraget för SVT – efter nio år.


Ämnen i artikeln:

SVT

More Space har sedan 2006 varit SVT:s exklusiva säljbolag för programsponsring. 2010 försvarade More Space affären, då SVT konkurrensutsatte försäljningsuppdraget.

Det avtalet gällde till och med utgången av 2013, men kunde förlängas med ett år i taget.

Nu har SVT valt att sjösätta en ny upphandling, där ett antal bolag slåss om uppdraget som försäljningsbolag för public service-bolagets programsponsring. Upphandlingen väntas vara klar i mitten av sommaren. Fler än någonsin vill vara med och slåss om SVT-uppdraget.

– Det har varit ett stort intresse jämfört med tidigare upphandlingar, säger Stina Björk, sponsringschef på SVT.

Hon vill dock inte i nuläget uppge hur många bolag som lämnat anbud. Stina Björk uppger att SVT varit nöjda med More Space, men att det finns flera anledningar till att uppdraget nu ska konkurrensutsättas. Bland annat handlar det om att SVT vill ha en mer långsiktig lösning, istället för att förlänga avtalet år för år.

– Det finns många anledningar till att vi gör en ny upphandling. Marknaden förändras, och vi vill se hur det eventuellt skulle kunna funka med någon annan, säger Stina Björk.

För More Space, som omsatte 14,4 miljoner kronor under 2014, är SVT ett viktigt uppdrag.

Lars Odbjer, grundare och vd, vill inte spekulera i vilka chanser som More Space har att återigen kamma hem SVT:s uppdrag.

 – Vi gör vad vi kan, så får alla andra spänna musklerna, säger Lars Odbjer, grundare och vd.

Fram till att upphandlingen är avslutad jobbar More Space på med uppdraget som vanligt.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/I3U9e/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

LÄS ÄVEN:

SVT:s sponsringsaffär

• Sponsringen är en del av kärnverksamheten och regleras i sändningstillståndet.

• Syftet med sponsringsmöjligheten är att SVT ska kunna sända sportevenemang som annars kan vara svåra att finansiera eller säkerställa på grund av rättighetsinnehavarnas krav.

• Under 2014 uppgick sponsringen till 30,3 miljoner kronor. En något högre summa än 2013 men lägre än 2012 då SVT hade rättigheterna till sommar-OS i London.

• Under 2014 sponsrades 20 evenemang inklusive den svenska finalen i Melodifestivalen.

År Miljoner kronor 2007 38,3 2008 35,2 2009 16,2 2010 37,9 2011 24,9 2012 38,6 2013 24,3 2014 30,3

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev