Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Event/sponsring

Sverige ute ur EM – men sponsorerna jublar

Publicerad: 26 juli 2013, 07:48
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

I och med förlusten mot Tyskland är Sveriges damlandslag utslaget ur EM. Den stora uppmärksamheten från media har gynnat sponsorerna.


Under fotbolls-EM är det UEFAs sponsorer som har stått i fokus. Men Svenska Fotbollförbundets sponsorer är nöjda med mästerskapet – trots mindre exponering och utebliven medalj för Sverige.

– Det är en långsiktig satsning vi gör, men tajmingen med EM och den uppmärksamhet det fått är förstås jättepositiv. Ett EM på hemmaplan är en bra association att förknippas med, säger Sofia Olsson, sponsringschef på Ica, som är en av sponsorerna.

Under EM har Ica rullat ut en rikskampanj, där en reklamfilm med landslagsspelaren Kosovare Asllani varit ett av elementen. En annan del i sponsorskapet har varit att se till att barn och unga får gå på matcherna.

– Vi satsar på hälsa och välbefinnande och då är damlandslaget ett av de bästa exemplen, vi använder dem som förebilder. Vi satsar på tjejfotbollen, att fler ska börja spela så den kopplingen är viktig, säger Sofia Olsson.

Hur viktigt är utgången av EM för er?

– Jag skulle ljuga om jag sa att det är oviktigt. Det är en långsiktig satsning, men vi är glada att de gick så långt, sen är en seger eller medalj pricken över i, det innebär ännu större genomslag. Det stora intresset från media och förbundet har varit viktigt viktigt, men inte avgörande.

Volvo, också sponsor, har precis tecknat ett nytt avtal på fyra år med Svenska Fotbollförbundet.

– Vi är väldigt nöjda, vi är ju inte med i UEFA men vi hade bra tillgång till tjejerna innan de drog igång. Det är alltid roligt när det går bra, säger Åsa Borg, marknadsdirektör på Volvo personbilar.

Även Intersport, som bland annat haft försäljning av EMs officiella produkter som matchtröjor på arenorna, är glada över exponeringen under EM.

– Vi är mycket nöjda, säger Intersports sponsoransvarige Tommy Öberg.

Vad innebär det för er att Sverige åkte ur i semifinalen?

– Rent intäktsmässigt innebär det att vi missar en försäljning på Friends Arena på cirka 200-300 tusen kronor av merchandiseprodukter, matchtröjor, halsdukar, t-shirts med mera. Men å andra sidan har försäljningen i exempelvis Göteborg gått högt över förväntan och vi är som sagt mycket nöjda med vårt sponsorskap.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.